Nobels Fredspris - en sejr for retten til uddannelse

10. dec 2014

”Det er fuldstændig fantastisk og en vigtig anerkendelse af uddannelse som et middel til både udvikling og fred,” siger Helle Gudmandsen fra IBIS, da det i oktober stod klart, hvem året Fredspris ville gå til.

Kailash Satyarthi og Malala Yousafzay får Nobels fredspris 2014 for deres kamp mod undertrykkelse af børn og unge samt kampen for børns ret til uddannelse. Prisen bliver overrakt på FN's årlige dag for menneskerettigheder, fredag den 10. december.

Hos IBIS glæder man sig over, at prisen går til netop to frontkæmpere for alle børns ret til uddannelse.

Helle Gudmandsen leder den danske del af Global Campaign for Education og sidder derfor i bestyrelsen sammen inderen Kailash Satyathi, som er den ene af årets modtagere af Nobels Fredspris.
”Kailash Satyarthi har Mandela-potentiale,” siger Helle Gudmandsen om den karismatiske og ydmyge prismodtager, som ifølge hende er ”en af verdens stærkeste forkæmpere for retten til uddannelse for alle.”

Kailash, som er fra Indien, har i mange år arbejdet hårdt for kampen mod børnearbejde i Indien, først og fremmest som leder af organisationen Global March. Kailash har altid set uddannelse som løsningen på børnearbejde og vejen til fred. Kailash er talsmand for de børn, som ikke selv har en stemme og ikke bliver hørt. Han har de sidste år arbejdet tæt sammen med Malala Foundation og har ved flere internationale  begivenheder stillet op sammen med Malala fra Pakistan.

”Det er en dag, vi alle vil huske,” udtaler den brasilianske Camilla Croso, som i dag er præsident for Global Campaign for Education, en post som Kailash tidligere har bestredet.

IBIS er en del af Global Campaign for Education og afholder hvert år Hele Verden i Skole kampagnen, den danske del af kampagnen, som hvert år når ud til over 175.000 danske elever.