Afrikas fattige skal ikke betale for flygtninge

22. okt 2014

Regeringen vil beskære udviklingsbistanden med 2,5 milliarder kroner og bruge pengene til at finansiere modtagelse af flygtninge fra krigen i Syrien.

Formand for udviklingsorganisationen IBIS, Mette Müller, udtaler i den forbindelse:

”Det er dybt urimeligt, at de fattige i Afrika skal betale regningen for flygtningnekrisen i Syrien. Der er tale om en helt ekstraordinær situation. Vores egne problemer blegner i forhold til de udfordringer, som en lang række udviklingslande slås med. Det kan ikke passe, at vi tager pengene fra projekter for de fattigste og mest nødlidende i Afrika for at rydde op efter en fejlslagen politik i Mellemøsten.”

”Det er utrolig kortsigtet at skære ned på den måde. Det går ud over de langsigtede indsatser for demokrati, uddannelse og stabilitet, som netop skal forebygge fremtidige krige og flygtningestrømme.”

”Det er en blodig ironi, at flygtningestrømmene fra Syrien har rod i den forfejlede udenrigspolitik i Mellemøsten. En aktiv udenrigspolitik må følges op af et globalt ansvar, der betyder, at vi ikke bare løber fra vores løfter til verdens fattigste.”