Forside / Pressemeddelelser / Tre fjerdedele af multi-millionærer i G20-landene støtter højere skat på formue

Tre fjerdedele af multi-millionærer i G20-landene støtter højere skat på formue

17.01.2024

formueskat-for-absolut-de-rigeste.jpg

En ny meningsmåling foretaget blandt 2.300 dollar-millionærer i G20-landene viser, at 74 procent bakker op om en højere skat på formuer. Og over halvdelen mener, at ekstrem rigdom er en trussel mod demokratiet.

Meningsmålingen kommer samtidig med, at 260 millionærer og milliardærer fra 17 lande har underskrevet et nyt brev til de politiske ledere på World Economic Forum i Davos, hvori de siger, at de vil være "stolte af at betale mere" i skat.

Den opsigtsvækkende undersøgelse fra bla. Oxfam, Millionaires for Humanity og Patriotic Millionaires viser, at langt størstedelen af dollarmillionærerne i G20-landene gerne vil betale en højere skat af deres formue. Meningsmålingen er en del af rapporten "Proud to Pay More", hvor nogle af verdens rigeste mennesker forklarer, hvorfor de støtter højere skatter på dem selv.

"Vi kender allerede løsningen til at beskytte og stabilisere vores samfund: Det er at beskatte ekstrem rigdom. Det, vi mangler, er den politiske vilje til at gøre det. Selv millionærer og milliardærer som mig siger, at det er på tide. Eliten, der samles i Davos, må tage denne krise alvorligt," lyder det bla. fra Disney-arvingen og millionær Abigail Disney, der er medunderskriver af brevet.

Undersøgelsen, der blev udført af Survation på vegne af Patriotic Millionaires, omfatter over 2.300 respondenter fra G20-lande, som har mere end 1 million dollars i investerbare aktiver - eksklusive boliger, hvilket gør dem til de rigeste fem procent eller derover i verden.

De vigtigste resultater fra undersøgelsen viser:

• 74 procent støtter højere skat på de rigestes formuer for at hjælpe med at løse leveomkostningskrisen og forbedre de offentlige tjenester.

• 75 procent støtter indførelsen af en formueskat på 2 procent for dollar-milliardærer, som foreslået af EU’s Tax Observatory i oktober 2023.

• 66 procent svarer, at de selv er villige til at betale en højere skat, hvis pengene går til at forbedre offentlige services og national infrastruktur.

• 72 procent mener, at ekstrem rigdom er med til at give politisk indflydelse.

• 54 procent mener, at ekstrem rigdom er en trussel mod demokratiet.

Tidligere på ugen lancerede Oxfam sin årlige ulighedsrapport ”Inequality Inc.”, hvoraf det fremgår, at verdens milliardærer er blevet 34 pct. rigere de seneste tre år, mens 60 pct. af klodens befolkning ikke har fået nogen velstandsstigning. Og verdens fem rigeste milliardærer har fordoblet formuen på blot tre år.

Uligheden er blevet så grotesk, at selv de super-rige siger, at de vil beskattes mere. Nu må vores politikerne handle. Vi kan ikke bare fortsætte med at lade al rigdommen ende i toppen. Vi må omfordele mere retfærdigt til gavn for mennesker og planet.
Lars Koch
Generalsekretær, Oxfam Danmark

Blandt de 260 millionærer, som er medunderskriver på brevet til lederne på World Economic Forum, er den danske millionær Djaffar Schalci, stifter af Human Act. Han siger:

”Ingen er tjent med, at folk som jeg tjener stadig mere, mens millioner af folk lider, og klimaet nedbrydes. Vi er nødt til at gribe ind, så verdens velstand fordeles mere lige, og en skat på ekstrem rigdom er vejen frem.”

I et år med nationale valg i en række G20-lande viser meningsmålingen ikke kun, at milliardærerne støtter højere beskatning af formuer - de er også bekymrede for, at ekstrem formuekoncentration er en trussel mod selve demokratiet. I brevet, Proud to Pay More, står der bla., at "hvis de valgte repræsentanter for verdens førende økonomier ikke tager skridt til at tackle den dramatiske stigning i økonomisk ulighed, vil konsekvenserne fortsat være katastrofale for verdenssamfundet."

Brasilien overtager G20-formandskabet i 2024 og har forpligtet sig til at adressere ulighed som en del af dagsordenen, hvilket gør presset fra denne voksende gruppe af superrige, der ønsker højere beskatning, endnu mere betydningsfuldt.

Meningsmålingen viser også:

• 70 procent mener, at økonomien ville være stærkere, hvis vi øgede skatten på ekstrem rigdom for at investere i offentlige tjenester og national infrastruktur.

• 57 procent mener, at ekstrem rigdom forhindrer andre i at forbedre deres levestandard og hæmmer den sociale mobilitet.

• 53 procent mener, at ekstrem rigdom forværrer klimaforandringerne.

• Brevet Proud To Pay More er koordineret af Patriotic Millionaires, Patriotic Millionaires UK, Taxmenow, Millionaires For Humanity og Oxfam.

Noter: