World Humanitarian Summit skaber håb for flygtningebørn

24. Maj 2016
Af
Rikke Hovn Poulsen

GENNEMBRUD: Det humanitære topmøde i Istanbul baner vejen for, at 33 millioner børn på flugt kan komme i skole. Det er helt nyt, at verdenssamfundet nu prioriterer uddannelse som en vigtig del af nødhjælpsindsatsen – og Danmark er med

Der er delte meninger om effekten af det humanitære topmøde i Istanbul, der slutter i aften – men for 33 millioner børn på flugt kommer det til at gøre en kæmpe forskel. Landene er gået sammen om at etablere en ny fond, som skal sikre uddannelse til børn på flugt, og den er allerede sikret 90 millioner dollars fra blandt andet Norge, England og EU.

”Set med uddannelsesøjne er topmødet en stor succes. Den pakke, som verdenssamfundet leverer i nødsituationer, har så at sige fået et nyt indhold, og det er uddannelse,” siger Helle Gudmandsen, kampagneleder i udviklingsorganisationen IBIS.

Den danske udenrigsminister, Kristian Jensen, har givet tilsagn om et dansk bidrag til opstarten af fonden, og han har lovet at undersøge mulighederne for yderligere støtte i forbindelse med finanslovsforhandlingerne til 2017.

”Det er klart, at hvis han vil være med til at etablere en fond, går vi også ud fra, at han på et tidspunkt vil putte nogle flere penge i den. Og hvis han gerne vil have indflydelse i fonden, er han nok nødt til snart at finde pungen frem,” opfordrer Helle Gudmandsen fra IBIS.

BEHOVET ER ENORMT

I dag går under to procent af verdens nødhjælp til uddannelse. Millioner af flygtningebørn sidder derfor i årevis og spilder deres tid i flygtningelejre uden at komme i skole – når mennesker er på flugt, går der i gennemsnit 17 år, før de kan vende hjem igen, så hvis børnene ikke kommer i skole under flugten, kommer de det aldrig.

Læs her: 9 grunde til, at flygtningebørn skal i skole

10.000 danskere har de seneste uger skrevet under på en opfordring til udenrigsminister Kristian Jensen om at prioritere uddannelse i nødhjælpen, og dem modtog han i Istanbul i går.

”Den danske befolkning har klart givet udtryk for, at de støtter op om det her, så vi er meget glade for, at det ser ud, som om politikerne nu endelig lytter,” siger Helle Gudmandsen.

Du kan stadig være med! Skriv under på opfordringen til de danske politikere her