Vi hylder aktivisten Berta Cáceres og opfordrer til retfærdighed

04. mar 2016

Den honduranske forkæmper for miljø og oprindelige folks rettigheder, Berta Cáceres, er blevet myrdet i sit hjem.

Oxfam og IBIS fordømmer det brutale mord og tabet af den inspirerende aktivist og menneskerettighedsforkæmper, og opfordrer myndighederne til at handle hurtigt, så de ansvarlige for mordet bliver retsforfulgt. Som en del af den oprindelige befolkningsgruppe, Lenca, var Berta Cáceres medstifter af det Nationale Råd For Folkelige Og Oprindelige Folks Organisationer i Honduras (COPINH), hvor hun kæmpede for deres rettigheder.

Støt Berthas kamp: End the violence, stop the Augua Zarca dam

Hun gik forrest i en fredelig modstandmod bygningen af en dæmning, der ville have ødelagt lokalsamfunds landbrugsjord og begrænse deres adgang til drikkevand. For disse handlinger blev hun sidste år tildelt Goldman-prisen, der er en af de højeste anderkendelser man kan få som miljøaktivist.

Men at stille sig imod magthavernes interesse kan være farligt. Berta Cáceres og ledere af oprindelige folks bevægelser har flere gange være truet på livet, men har fastholdt modet og fortsat deres arbejde. Myndighederne i Honduras er løbende blevet presset af internationale agenturer og regeringer til at garantere menneskerettighedsaktivisternes sikkerhed.

I dag har vi set prisen for myndighedernes passivitet.

Stop med at intimidere aktivister

Oxfam og IBIS opfordrer Agua Zacra-dæmningens nuværende investorer, Hollands Development Finance Company (FMO) og Finnfund samt alle andre involverede til at gøre alt hvad de kan for at standse vold og intimidering af aktivister.

Berta Cáceres er ikke den første, der dør i kampen for sit folks rettigheder, men hun kan blive den sidste. Oxfam og IBIS er blot to af flere hundrede organisationer, som kræver øjeblikkelig handling fra regeringer rundt om i verden for at sikre disse rettigheder.

I dag har vi set, at aktivisters liv i sandhed er på spil.