”Idéen var, at vi ville lave noget, der kombinerede læseglæde og ulandsoplysning. Den første PISA-test var netop blevet offentliggjort, så alle talte om, at danske børn ikke kunne læse,” fortæller Annelie Abildgaard, chef for public engagement i Oxfam IBIS. Og sådan blev vores mest succesfulde kampagne, Hele Verden i Skole, født.
Baggrunden var, at organisationens profil var blevet skærpet et par år tidligere. Vi ville fokusere mere på uddannelse. Og derfor ville vi samle vores oplysningsprojekter under én paraply.
Hele Verden i Skole-kampagnen har kørt hvert år siden 2003. Det første år stablede vi Aktionsugen på benene, hvor 27.000 danske børn kom i Guinness Rekordbog som en del af ’verdens største undervisningstime’.
I 2004 kom læsebogen LæseRaketten til, og den overgik alle forventninger og nåede ud til 56.000 elever. Og sådan gik det slag i slag – hvert år siden er der kommet flere læsere til.
I 2016 nåede bogen ud til 175.000 skoleelever, og for fjerde gang mødte statsministeren op til aktionsdagen på Rådhuspladsen.
”Hele Verden i Skole-kampagnen er med til at gøre en masse børn bevidste om globale forhold. Det har været en kæmpesucces gennem årene,” siger Annelie Abildgaard.