Toms og IBIS får flere børn i skole og væk fra børnearbejde

21. feb 2011
Af
Hanne Selnæs

Tre års samarbejde om et skoleprojekt i Ghanas kakao-områder har skabt gode resultater. Forældrene bakker op om deres børns skolegang, langt flere elever møder op i skolen i stedet for at arbejde i familiebruget, og en meget større procentdel består nu deres eksamen.

Målet var at bekæmpe børnearbejde, midlet hed kvalitetsundervisning. I tre år har Toms Gruppen og IBIS derfor samarbejdet om et fælles projekt midt i Ghanas regnskov, hvor kakaoen dyrkes. Her er skolegangen blevet forbedret markant til fordel for mere end 15.000 piger og drenge.

”Når vi kommer rundt på skolerne, ser vi i dag elever, der laver gruppearbejde og deltager aktivt i undervisningen. Vi ser dygtige og engagerede lærere og møder forældre, der interesserer sig for og bakker op om deres børns skolegang,” siger Vagn Berthelsen, generalsekretær i IBIS.

For at få børn væk fra arbejdet i kakaoindustrien, indledte Toms Gruppen og IBIS for fire år siden det utraditionelle samarbejde i Ghana, hvor Toms køber størstedelen af sine kakaobønner. Det blev til et tre-årigt stort anlagt skoleprojekt i to af de distrikter, hvor kakaoen produceres på små familiebrug.

Her bekæmper Toms og IBIS børnearbejde med kvalitetsundervisning. En stor undersøgelse fra ICI, kakaoindustriens eget initiativ til bekæmpelse af farligt børnearbejde, i Ghana viser nemlig, at hvis undervisningen er ordentlig, sender kakaobønderne gerne børnene i skole. Hvis skolen derimod er dårlig, tager forældrene børnene ud og sætter dem i stedet til at arbejde.

Derfor handlede projektet om at gøre skolen så god, at den kunne blive et stærkt alternativ til arbejdet på forældrenes kakaobrug. Det ser ud til at være lykkedes:

”Vi kan se, at det virker,” siger administrerende direktør i Toms, Jesper Møller, uden dog at påstå, at børnearbejde i kakaoproduktionen nu er afskaffet. ”Alle ved, at Rom ikke blev bygget på én dag. Sådan er det også her. Det er en lang proces at gøre skolen så god, at ingen forældre vil overveje at sætte deres børn til at arbejde,” tilføjer Jesper Møller.

Et vigtigt skridt i processen handler om arbejdet med skolebestyrelserne, som projektet har gjort særlig meget ud af. Her mødes forældre og lærere, og det har givet gode resultater. I dag engagerer forældrene sig langt mere i børnenes skolegang, for eksempel ved at sikre sig, at læreren behandler børnene ordentligt, piger kommer i skole, og at myndighederne forsyner skolerne med de materialer, de har krav på.

Skolebestyrelserne har samtidig givet forældrene et forum, hvor de kan løse de praktiske problemer, der opstår, når de må undvære børnene i det daglige arbejde.

”Jeg er meget stolt af og glad for projektets resultater. Jeg ser derfor meget frem til projektets 2. fase, som nu er under forberedelse,” siger Jesper Møller.

Fakta om projektet

Projektet har uddannet lærere, skaffet undervisningsmaterialer, oplyst om rettigheder og regler omkring børn og arbejde og skabt en stor opmærksomhed og nyt samarbejde blandt forældre, lærere og andre på 50 skoler og i lige så mange landsbysamfund.

Målgrupper

15.000 elever, 730 lærere, skolebestyrelser og forældre i 50 landsbyer.

Projektresultater

Finansiering

Projektet har kostet 3,2 mio. kr.

  • 330 uskolede lærere har gennemført en diplomuddannelse.
  • 400 uddannede lærere har været på kurser for at blive bedre pædagoger og undervisere.
  • 40 skoler har fået skolebøger, kladdehæfter og andre undervisningsmaterialer.
  • 12 populære radioudsendelser på den lokale radiostation har sat fokus på skolegang og børns rettigheder.
  • I 50 landsbysamfund taler forældre og skole nu regelmæssigt sammen om undervisning og børns rettigheder.
  • Mindst 15.000 børn har fået en bedre skolegang.
  • I et af de to distrikter er antallet af elever, der består 9. klasse vokset fra 58 procent i 2006 til 88 procent i 2009. Antallet af børn på distriktets skoler er samtidig steget med 21 procent.