Forside / Publikationer / Verdensbankens rapport 2018 er interessant, men mangelfuld
Publikation

Verdensbankens rapport 2018 er interessant, men mangelfuld

27.09.2017

Af Kira Boe

wdr-2018-rapportforside.gif

Verdensbanken lancerede i går deres årlige World Development Report. I år er rapporten for første gang fokuseret udelukkende på uddannelse.

3 ting, vi i Oxfam Danmark tænkte efter at have læst rapporten

1. Ulighed i uddannelse

Rapporten undersøger de store udfordringer, der møder fattige børn i sammenligning med børn fra mere velstillede hjem, og på hvordan den ulighed viser sig i læring.
Økonomisk ulighed viser sig både i, hvor mange børn der kommer i skole, men også i hvor meget børn lærer, når først de er i skolen. I Cameroun lærer kun 5 % af piger i 6. klasse fra de fattigste familier nok i skolen til at komme op i 7. klasse. Tilsvarende havde 76 % af pigerne fra de rigeste familier lært nok. Der er en voldsom forskel, men det er ikke overraskende. Cameroun bruger kun 3 % af sit bruttonationalprodukt på uddannelse – det er halvdelen af den internationale målsætning, der siger at alle lande bør bruge ca. 6 % af deres BNP på uddannelse.

Ulighed og uddannelse hænger uløseligt sammen. Vi kan ikke mindske forskellene mellem rig og fattig uden at give de fattigste de evner og den uddannelse, det kræver at ændre deres liv.

2. Privatisering er ikke løsningen

En af de helt store diskussioner globalt på uddannelsesområdet i disse år er rollen privatsektoren skal spille i uddannelse. Fortalere for privatskoler og profitskoler vil blive skuffet af rapporten, der gør det klart, at privat uddannelse ikke nødvendigvis fører til bedre uddannelse.

Rapporten gør det tilmed klart, at en af de primære barrierer for at børn kommer i skole, er hvis uddannelse koster penge.

Oxfam og andre har længe kæmpet imod Verdensbankens støtte til de såkaldte profitskoler. Profitskolerne risikerer for eksempel at tvinge forældre til at skulle vælge hvem af deres børn, der kan få en uddannelse. Derudover er kvaliteten af undervisningen alt for ofte, der hvor skolerne sparer de penge, der giver dem en profit. De uddannede lærere og undervisningen målrettet den enkelte elev bliver sparet væk På trods af dette bliver Verdensbanken ved med at støtte disse skoler.

3. Invester i uddannelse!

Verdensbankens rapport bruger meget plads på at diagnosticere, hvad de mener problemerne er: for eksempel dårligt forberedte elever, ressourcer der ikke bliver brugt korrekt, lærere der ikke har nok støtte fra uddannelsessystemet. Men alle disse ting er symptomer på et langt større problem: Verdens uddannelsessystemer er voldsomt underfinansierede. Derfor er det chokerende, at rapporten ikke taler mere om behovet for yderligere midler til uddannelse.

Verdensbankens rapport siger, at kun i nogle tilfælde vil øget finansiering føre til øget læring. Men i næsten alle udviklingslande er det netop flere penge, der er brug for. Flere penge er ingen garanti, men uden dem kan man for eksempel ikke bygge skoler, træne lærere, gøre uddannelse gratis, give eleverne mad i skolen eller investere i skolebøger.

Andre rapporter viser, at der mangler i omegnen af 39 milliarder dollars om året, hvis vi skal nå FN’s Verdensmål nummer 4 om kvalitetsuddannelse til alle, og at bistanden til uddannelse tilmed bør øget dramatisk.

Flere penge vil ikke alene løse problemerne med uddannelse, men problemerne vil ikke blive løst uden.