Uddannelse af børn på flugt er vigtigere end nogensinde

11. dec 2018
Af
Rikke Hovn Poulsen

Flere børn end tidligere er i dag drevet væk fra deres hjem. Som verdenssamfund er vi slet ikke klædt på til at håndtere det – og det er et helt enormt ressourcespild, advarer Oxfam IBIS

Antallet af migrant- og flygtningebørn i skolealderen er steget med 26 procent siden år 2000 – de kunne tilsammen fylde en halv million klasseværelser.

Det viser en ny rapport fra UNESCO ved navn Migration, displacement and education – building bridges, not walls, som bliver lanceret i FN-byen i morgen, onsdag.

Alle disse børn har ret til at komme i skole og få en ordentlig uddannelse, uanset hvilken situation de befinder sig i. Men sådan er virkeligheden desværre langt fra i dag.

”Det betyder, at alt for mange børn på flugt aldrig får en ordentlig uddannelse – og dermed aldrig får mulighed for selv at skabe sig en bedre fremtid,” siger Else Østergaard, der er senior uddannelsesrådgiver i Oxfam IBIS.

Organisationen arbejder hver dag for, at flygtningebørn og internt fordrevne børn i lande som Yemen og Sydsudan skal komme i skole.

”Vi ved, at der i gennemsnit går over tyve år, fra et menneske drives på flugt et sted i verden, til han eller hun kan vende hjem igen. Derfor er det fuldstændig afgørende, at børnene kommer i skole, mens de er på flugt. Ellers får de simpelthen aldrig en uddannelse,” siger Else Østergaard fra Oxfam IBIS.

Ifølge rapporten er ni ud af ti af verdens flygtninge og internt fordrevne i dag flygtet til fattige lande, hvor uddannelsessystemerne i forvejen er hårdt pressede. Det betyder, at der mange steder kun er meget knappe ressourcer til at sluse de nytilkomne ind i skolerne.

”Vi kan ikke forvente, at de fattige nærområder kan løfte den her opgave selv. Derfor er verdenssamfundet nødt til at tænke uddannelse ind som en integreret del af enhver nødhjælpspakke,” siger Else Østergaard fra Oxfam IBIS.

Rapporten kommer med en række konkrete anbefalinger til, hvordan vi som verdenssamfund kan løse problemet. Blandt andet:

  • Flygtninge- og migrantbørn bør alle steder inkluderes i nationale uddannelsessystemer.
  • Fokusér på at uddanne flere lærere i de områder, hvor der kommer nye mennesker til – og sørg for, at de nuværende lærere bliver opkvalificeret.
  • Udnyt migranter og flygtninges potentiale – for eksempel er der mange lærere på flugt i verden, som med en lille håndsrækning kan gøre en kæmpestor forskel.
  • Uddannelse bør være en integreret del af alle nødhjælpsindsatser.
  • Hvis alle børn skal have dækket deres behov for uddannelse, skal verdens budgetter til uddannelse under kriser og katastrofer tidobles.

I dag er 87 millioner mennesker i verden tvunget væk fra deres hjem: 25 millioner flygtninge og 59 millioner internt fordrevne og 3 millioner asylansøgere. Halvdelen af verdens flygtninge er børn.

Kontakt: Else Østergaard, senior uddannelsespolitisk rådgiver: 2743 7910
Rikke Poulsen, kommunikationsmedarbejder: 22276376