TV2 DONG-dokumentar udstiller dansk dobbeltmoral om skattely

11. jun 2014

I dokumentaren ”Bag dramaet om DONG” afdækker TV2 en uforståelig modsætning i regeringens politik i forbindelse med salget af DONG. Med åbne øjne sælger regeringen en andel af DONG til Goldman Sachs gennem en selskabskonstruktion, der har det klare formål at undgå at betale skat, mens regeringen i forbindelse med salget af ISS til Goldman Sachs har lagt sag an og tabt sagen om en tilsvarende selskabskonstruktion.

”Det går stik i mod løfterne om at ville bekæmpe skattely, når regeringen samtidig sælger en del af den statsejede virksomhed DONG til et Goldman Sachs-selskab i Luxembourg. Regeringen kommer til at legitimere et skattely som Luxembourg, og man kommer til at legitimere en struktur, der er konstrueret for at sikre skatteunddragelse. Samtidig med at Danmark fører sager mod selskaber, der på lignende vis har unddraget sig skat gennem skattelykonstruktioner, så sælger Danmark med åbne øjne en del af DONG til en sådan skattelykonstruktion. Det er uforståeligt”, siger Lars Koch, politik- og kampagnechef i udviklingsorganisationen IBIS, der gennem mange år har kæmpet for at stoppe skattesnyd i u-lande, hvor store selskaber på samme måde unddrager sig skat.

Dokumentaren bringer også ny viden frem. Den viser, hvordan Goldman Sachs opretter et gennemstrømningsselskab, ’New Energy Investment’, i Luxembourg, hvor de indsætter en stråmand som direktør og omgår Luxembourgs krav om, at der skal være substans i selskabet. Dokumentaren udstiller dermed, hvor kunstige selskaberne i Luxembourg og andre skattely er, og hvordan de medvirker til at dræne udviklingslandene for omkring 5000 milliarder kroner om året.

”Det er helt tydeligt, at Goldman Sachs har lavet en meget kreativ selskabskonstruktion, der udnytter den såkaldte ’Luxembourg-finte’ til at undgå at betale skat af udbyttet fra DONG. Sådan sparer Goldman Sachs ifølge dokumentaren cirka 143 millioner kroner i skat om året. Den danske regering burde ikke sælge det danske arvesølv til den slags selskaber, der koster både udviklingslandene og Danmark enorme tab af skatteindtægter,” siger Lars Koch.

I TV2-dokumentaren forklarer finansminister Bjarne Corydon, at det i forbindelse med udbuddet af DONG ikke har været muligt at stille krav om at, køberne skal have en ansvarlig skattepolitik.

”Hvis det juridisk ikke er muligt at stille krav om, at køberne af et statsligt selskab skal betale skat, så må man lave reglerne om, før man sælger et statsligt selskab. Det hænger simpelthen ikke sammen, når staten med åbne øjne accepterer aggressiv skatteunddragelse gennem finurlige selskabskonstruktioner i skattely,” slutter Lars Koch

Kontakt: Lars Koch, politik- og kampagnechef, IBIS: lk@ibis.dk; M: 6060 5831