Sådan! Næsten 98 millioner til kampen mod fattigdom

04. jan 2016

IBIS var med, da Danmarks Indsamling 2016 lørdag 6. februar samlede ind til kampen mod ekstrem fattigdom. Af de indsamlede 97.870.606 kroner går over 3 millioner til IBIS' projekt i Liberia. Tusind tak til alle, der så med lørdag aften og alle dem, der har doneret til indsamlingen.

Fattigdom fører til sult, sygdom og fejlernæring. Fattigdom udelukker mennesker fra fællesskaber og begrænser muligheden for at skabe udvikling – for den enkelte og hele samfund. Netop derfor er bekæmpelse af fattigdom i fokus, når Danmarks Indsamling i 2016 løber af stablen for 10. år i træk.

På verdensplan lever 836 millioner mennesker i ekstrem fattigdom. Og det har enorme konsekvenser.

”Ansigtet på ekstrem fattigdom er familier, som må klare sig uden adgang til helt basale ting som rent drikkevand, lægehjælp og skoler, som vi andre tager for givet. Uden hjælp risikerer disse befolkningsgrupper at blive fastholdt i kronisk fattigdom og uden mulighed for skabe en værdig tilværelse og en fremtid. Det sætter vi ind overfor med årets Danmarks Indsamling,” siger Karin Aaen, der er talsmand for Danmarks Indsamling og kommunikationschef i UNICEF Danmark.

”Når vi sætter ind mod fattigdom, bekæmper vi den helt grundlæggende årsag til mange af de andre problemer, verden slås med - sult, sygdomme, konflikter og flygtningekriser. Med alle de voldsomme ting, der sker omkring os lige nu, kan man godt få det indtryk, at verden er helt af lave. Men vi ved, at netop ved at bekæmpe den ekstreme fattigdom, kan vi skabe varige forbedringer, der både giver familierne en fair chance for at skabe sig en fremtid, og er med til at sikre mere fred og økonomisk stabilitet,” siger Karin Aaen.

Frem mod den 6. februar samler Danmarks 12 største humanitære organisationer og DR – sammen med danskerne – ind til 12 konkrete projekter mod fattigdom. Læs om IBIS' indsamlingsprojekt for 2016.

Nyt værtspar står i spidsen for 10 års-showet

Foto: Bjarne Hermansen, DR

Både tv, radio og net er med, når den 10. Danmarks Indsamling ruller af stablen. P3, P4, Aftenshowet, Ramasjang og DR Ultra er blandt de DR-platforme, der i løbet af januar og første uge af februar fylder sendefladen med historier, auktioner og konkurrencer.

Det hele kulminerer med et stort indsamlingsshow på DR1 lørdag den 6. februar 2016 kl. 19.00. Her styrer værtsparret Lise Rønne og Ulla Essendrop showet direkte fra Tivolis Koncertsal.

”De uoverkommelige udfordringer, som verdens indiskutabelt fattigste befolkningsgrupper står over for hver dag, får ofte kun opmærksomhed i medierne, når en humanitær katastrofe tydeliggør behovet for øjeblikkelig hjælp.

For tiende gang i træk åbner Danmarks Indsamling et vindue til det vi kalder de ’stille katastrofer’, og DR ser frem til at rette opmærksomheden mod disse vigtige historier, der normalt ikke fylder meget i mediebilledet. Derudover vil vi meget gerne bygge oven på resultatet fra de første ni år, sammen med danskerne, som allerede har gjort en forskel for mere end syv millioner mennesker gennem årene,” siger DRs redaktør Anders Thomsen.

Om Danmarks Indsamling

• Danmarks Indsamling er en fælles indsamling til fordel for udviklingslandene i Afrika, Asien og Latinamerika, som DR og 12 af Danmarks største humanitære organisationer står bag. Organisationerne arbejder for at hjælpe landene ud af fattigdom, hjælpe de mest udsatte mennesker til en fremtid og fremme FNs udviklingsmål.
  • I 2016 er det 10. gang, Danmarks Indsamling afholdes. Indsamlingen løber fra 1. januar og kulminerer med et tv-show på DR1 den 6. februar 2016. Siden den blev afholdt første gang i februar 2007, har danskerne bidraget med mere end 770 millioner kroner, og hjulpet mere end 7 millioner mennesker til en bedre tilværelse. I 2015 samlede danskerne over 100 mio. kroner ind under temaet ’Mod uretfærdighed’.
  • IBIS samler i år ind til unge i Liberia. I 2015 gik pengene til udsatte unge i Nicaragua og i 2014 samlede vi ind til teenagemødre i Guatemala.
  • De 12 deltagende organisationer er: ADRA Danmark, BØRNEfonden, CARE DANMARK, Dansk Flygtningehjælp, Folkekirkens Nødhjælp, IBIS, Læger uden Grænser, Mellemfolkeligt Samvirke, Red Barnet, Røde Kors, SOS Børnebyerne og UNICEF Danmark. Desuden kan 10 pct. af det indsamlede beløb søges af mindre organisationer til langsigtede udviklingsprojekter, der lever op til indsamlingens kriterier og årets tema.
  • Læs mere om Danmarks Indsamling 2016 på www.danmarksindsamling.dk