De rige landes klub OECD lukker ikke skattehuller for udviklingslandene

05. okt 2015

5. oktober 2015, forventer vi at OECD præsenterer deres anbefalinger til at reformere det 90 år gamle internationale skattesystem. Tre dage senere den 8. oktober, vil G20’s finansministre mødes til IMF/Verdensbankens årsmøder for at diskutere, hvordan de 15 anbefalinger kan gennemføres.

Med den såkaldte 'BEPS' proces (Base Erosion and Profit Shifting), tager OECD et vigtigt skridt i kampen mod internationalt skattesnyd, men særligt udviklingslandenes problemer bliver overset og nogen egentlig reform kan man ikke tale om.

Udviklingslandenes er særligt hårdt ramt af skatteunddragelse og taber ifølge FN over 650 milliarder kroner i skatteindtægter hvert år på grund af aggressiv skatteplanlægning og skattesnyd fra multinationale selskabers side.

Det er enorme summer i nogle af verdens fattigste lande, som har hårdt brug for pengene til at bekæmpe fattigdom og skabe udvikling.

De centrale problemer i OECD BEPS 15-punkts plan er:

• BEPS sikrer ikke, at multinationale selskaber betaler skat i de lande, hvor de rent faktisk har aktiviteter og skaber værdi.
  • BEPS tager ikke kampen op mod brug af skattely. En stor fejl når bare SwissLeaks-skandalen viste, at 180 milliarder euro blev skjult i en enkelt bank i Schweitz fra 2006-07.
  • BEPS giver ikke værktøjer til at stoppe kapløbet om at tildele generøse skattefordele til multinationale selskaber.
  • BEPS har ikke prioriteret særlige problemstillinger for udviklingslande, som for eksempel skattesnyd ved udvinding af olie og mineraler.
  • BEPS kræver ikke, at multinationale selskaber skal offentliggøre deres informationer som blandt andet viser hvor mange ansatte de har, samlet profit, deres aktiver og skattebetaling i hvert enkelt land.

Det er et stort problem, at to tredjedele af verdens lande slet ikke har deltaget i forhandlingerne om BEPS handlingsplanen, og at selskabernes informationer om skat ikke bliver offentligt tilgængelig. Dermed forsætter medier og befolkninger og en række udviklingslande med at være afhængige af whistleblowers som fra LuxLeaks og SwissLeaks.

IBIS vil deltage aktivt i til IMF/Verdensbankens møder den 8.-11. oktober, som i år finder sted i Lima, Peru. Her vil IBIS sammen med Oxfam arbejde for at gøre næste fase af BEPS processen åben for alle verdens lande, sikre større deltagelse af internationale organisationer som Verdensbanken, IMF og FN, sikre offentlig adgang til virksomhedsinformation og endelig bør den næste fase bejde stærkt for at fjerne skattely.For

For yderligere kommentarer:
Fra 7.-11. oktober deltagere kampagne- og politikchef Lars Koch i IMF/Verdensbankens årsmøder i Lima. Han kan kontaktes på lk@ibis.dk, tlf: +45 60 60 58 31
Seniorrådgiver Morten Blomqvist, mbl@ibis.dk  tlf: 30 29 44 06