Danske studenterhuer sikrer uddannelse for unge i Afrika

05. okt 2012
Af
IBIS

Netop nu begynder tusinder af danske unge, at bestille deres studenterhuer, så de er klar til næste års studenterfester, og stadigt flere bruger huen til samtidigt at støtte et godt formål. Foreningen Initiativ For Liv tilbyder for tredje år studenterhuer, hvor al overskuddet går til et uddannelsesprojekt i udviklingslande.

Stor efterspørgsel på huerne

Initiativ For Liv oplever en stadig stigende interesse fra danske unge for at gøre en forskel for jævnaldrende andre steder i verden. I 2012 valgte mere end 2000 studenter at støtte et udviklingsprojekt med studenterhuen. Studenterhuerne fra Initiativ For Liv koster 450 kroner og i år går al overskuddet til et skoleprojekt i Liberia. Huerne kan købes på www.initiativforliv.dk

Gang i skolerne i Liberia

Det er den danske udviklingsorganisation IBIS, der sørger for at overskuddet bliver brugt i uddannelsesprojektet i Liberia. Her har man på grund af en opslidende krig en stor gruppe af unge, der aldrig har gået i skole. De unge liberianere lærer at skrive, læse og regne, og det sker via læreruddannelse, oprettelse af forældre-og skolebestyrelser samt et særligt fokus på eleverne, der bagefter sluses videre ind i Liberias uddannelsessystem.

”Initiativ For Liv er ikke bare en fantastisk idé, fordi det giver unge i Liberia en chance for at skabe deres eget liv. Det er også en fantastisk idé, fordi det vidner om at danske unge bekymrer sig om andre, og har et stort internationalt udsyn og engagement,” siger Sanne Muller, der er uddannelsesrådgiver i IBIS.

Fakta om Initiativ For Liv

• Initiativ For Liv er en non-profit forening, der hvert år sælger studenterhuer, hvor overskuddet går til humanitære formål
  • Alt arbejde i foreningen er ulønnet og udføres af frivillige
  • Stiftet af gymnasielever og får støtte fra blandt andre Danske Gymnasieelevers Sammenslutning