Danske pensionskasser finansierer undertrykkelse i Afrika

13. Maj 2012
Af
IBIS

”Statsobligationer fra DR Congo er en blankocheck til et regime, hvis regering og hær ifølge FN udfører systematisk undertrykkelse, vold og massevoldtægt mod sin egen befolkning,” udtaler Vagn Berthelsen, Generalsekretær i IBIS.

DanWatch og Berlingske viser i nye rapporter, at danske pensionsselskaber har investeret flere hundrede millioner kroner i otte afrikanske lande, der alle ligger lavt på Transparency Internationals Korruptionsindeks og på Freedom House indeks over frihed og demokrati. IBIS mener, det er vigtigt at skelne mellem landene.

DR Congo er i en særligt ubehagelig kategori af regeringsdrevet vold. Angola og Gabon er olielande, hvor en økonomisk-politisk elite har erobret statsmagten og systematisk plyndrer landene for værdierne og udøver repression, vold og til tider mord på kritikere. Disse lande skal man være særligt opmærksomme på som investor.

Statsobligationer er et område, hvor det er svært for investorerne at navigere. Der eksisterer efterhånden et omfattende etisk rammeværk for investeringer i virksomheder (UNPRI). Men for investeringer i statsobligationer mangler investorerne nogle klare retningslinjer for, hvilke lande man skal være opmærksomme på.

”Jeg er overrasket over, at der ikke eksisterer etiske retningslinjer for investeringer i statsobligationer. Der er behov for at udvikle globale retningslinjer for investeringer i statsobligationer, der blandt andet kan bygge på korruption og menneskerettigheder. Vi kan ikke forvente, at hver enkelt dansk pensionskasse skal foretage sin egen vurdering af situationen i landene”, siger Vagn Berthelsen.

UNPRI er ved at udvikle etiske standarder for investering i statsobligationer.

”Retningslinjerne skal ikke opstille krav om ’danske standarder’ for korruption og frihed. Målestokken må være, om der sker fremskridt for menneskerettigheder og korruption, så lån i form af statsobligationer kan være med til at skubbe positivt til en udvikling. Kaoslande har brug for støtte til at komme på fode” slutter Vagn Berthelsen.

Yderligere oplysninger og kommentarer:

Vagn Berthelsen, Generalsekretær IBIS: Tlf: 2440 8640
Lars Koch, Politikmedarbejder IBIS: Tlf: 6060 5831