Zheng fra Hempel i Bolivia - Foto: Kathrine Dalsgaard

Alt for mange indianske børn får aldrig en ordentlig uddannelse – især pigerne dropper ud før tid.  Sammen med Hempel Fonden går vi nu i gang med at ændre på det for 10.000 indianske børn i Bolivia og Guatemala

Skolebøger, der ikke giver mening. Lærere, der taler et sprog, du ikke forstår. Vold og overgreb i og uden for skolen.

Udfordringerne er næsten uoverstigelige for mange indianske børn, når de starter i skolen. Og det betyder desværre, at alt for mange dropper ud, inden de for alvor kommer i gang med at lære. Især pigerne har det svært: I Guatemala går piger med indiansk baggrund i gennemsnit kun i skole i 2,6 år. I Bolivia gennemfører kun hver fjerde indianske pige grundskolen på 6 år.

FN’s verdensmål siger klart, at alle verdens børn i 2030 skal have adgang til uddannelse af en ordentlig kvalitet. Derfor har Oxfam IBIS og Hempel Fonden indgået et stærkt strategisk partnerskab for at gøre noget ved det. Hempel Fonden bidrager med 18 millioner kroner til  projektet, og sammen med undervisningsmyndigheder og lokale partnere vil vi i løbet af de næste 3-4 år forbedre undervisningen markant for 10.000 indianske børn i Guatemala og Bolivia.

”Det er et fantastisk samarbejde, vi har indgået – og det kommer til at gøre en verden til forskel for en hel masse børn. Vi vil se på, hvordan vi kan støtte op om lærerne, og hvordan ny teknologi kan være med til at forbedre læring og fastholde børnene – især pigerne – i skolen, så de får  mulighed for selv at skabe sig en fremtid fri for fattigdom og diskrimination. Vi kan næsten ikke vente med at komme i gang,” siger uddannelsesrådgiver Grethe Markussen fra Oxfam IBIS.

Totrinsraket mod fremtiden

Projektet forventes at sætte ind på to fronter. Først og fremmest vil vi arbejde med at forbedre den undervisning, som de indianske børn møder i skolen. Den skal tage udgangspunkt i deres egen verden og historie – og ikke en virkelighed tusind kilometer væk blandt folk, der lever på en helt anden måde end dem. Og så skal den foregå på et sprog, de kan forstå.

”Lærerne er nødt til at kunne undervise på det lokale sprog. Ellers ender det med at børnene sidder det meste af deres skoletid uden at lære noget”, siger Grethe Markussen fra Oxfam IBIS.

For det andet kommer så den særlige udfordring for pigerne, at de netop er piger. Alt for mange piger oplever overgreb i skolen eller i lokalsamfundene. Og mange bliver gravide og dropper ud allerede i grundskolen. I Bolivia som helhed er hver fjerde pige mellem 12 og 18 år blevet mor eller gravid. I de områder, hvor vi skal arbejde, er tallet helt oppe på 71 procent.

”Samfundet i lokalområderne er præget af en macho-kultur. Hvis vi virkelig skal gøre noget ved volden mod kvinder og piger, er vi nødt til at sætte ind bredere end bare i skolen. Det er hele lokalsamfundet, der skal inddrages,” forklarer Grethe Markussen.

Derfor bliver uddannelse af skolebestyrelser og forældreråd vigtige ingredienser i programmet – foruden selvfølgelig lærertræning og udvikling af nye skolematerialer.

”Målet er, at langt flere piger og drenge om få år vil gøre grundskolen færdig og gå videre i uddannelsessystemet. Og så satser vi på at udvikle en god model, som kan bredes ud, så andre indianske børn også vil få gavn af projektet,” siger Grethe Markussen.

Oxfam IBIS har kæmpet for de indianske befolkningers rettigheder i Latinamerika i mere end 30 år. Vi har tidligere med succes samarbejdet med Hempel Fonden omkring uddannelse i Bolivia og i en række afrikanske lande.

Fakta om Hempel Fonden og Oxfam IBIS' samarbejde

Hvad: Støtte til uddannelsesprojekter for indianske børn
Hvor: Bolivia og Guatemala

Fast actions block