Forside / Nyheder / "Min lærer gjorde mig gravid som 14-årig"
Artikel

"Min lærer gjorde mig gravid som 14-årig"

19.07.2016

aura-victim-of-violence-quetzaltenango-guatemala-photo-william-vest-lillesoe-680x453.jpg
Foto : William Vest-Lillesøe

I Guatemala er overgreb mod kvinder nærmest hverdag – og skolerne er desværre ikke altid et fristed. For Marisel blev skolens trygge rammer forvandlet til endnu et led i den spiral af vold og svigt, der har stået på, så længe hun kan huske.

”Jeg stolede virkelig på min lærer. Jeg fortalte ham om den vold og misbrug, jeg var udsat for derhjemme, og han lyttede til mig,” fortæller 24-årige Marisel.

Hun taler hurtigt og nervøst, mens hun gnider hænderne mod hinanden i skødet. Fra hun var seks år gammel, blev Marisel og hendes søskende gennemtæsket af deres far. Og både hun og hendes søster blev regelmæssigt voldtaget af deres onkel. Så da Marisel var 13 år, søgte hun hjælp det eneste sted, hun følte sig sikker: i skolen hos en lærer, der var sød ved hende.

”Han lyttede til mig, og på et tidspunkt sagde han, at han ville gifte sig med mig. Jeg tænkte, at for første gang ville jeg blive lykkelig,” fortæller hun.

Læs mere om vores arbejde i Guatemala.

Marisel græder stille. Hun sidder i et mørkt lokale langt fra sit hjem; naboerne skal ikke stille for mange spørgsmål. Forholdet til den meget ældre lærer førte ikke til den sikkerhed, Marisel havde drømt om. En dag begyndte hendes krop at forandre sig, og maven voksede. Men hun havde aldrig fået seksualundervisning i skolen og vidste ikke, hvordan man blev gravid.

”Det lærte vi ikke om i skolen – det var overladt til forældrene. Og min mor havde bare sagt, at børn er noget, man køber i et supermarked,” fortæller Marisel opgivende.

Hun opsøgte læreren i hans hjem, men da hun bankede på, var det en gravid kvinde, der åbnede døren.

Mangel på konsekvenser

Oxfam Danmark arbejder med forskellige partnere og myndigheder for at stille lærere til ansvar og gøre skolen til primus motor i en gennemgribende holdningsændring, der skal øge respekten for piger og kvinder i det guatemalanske samfund. Men det er en stor opgave.

”Vi ser desværre en stigning af vold og overgreb i skolerne,” fortæller Norma Aguilar, der er ansvarlig for undervisningsministeriets arbejde med at forhindre vold og seksuelle overgreb i Quetzaltenangoprovinsen.

”De fleste af de sager, vi får, er om gravide piger under 14 år. Og det er meget ofte deres egne lærere, der har udnyttet dem.”

Støt vores arbejde med at sikre kvinders rettigheder.

Ministeriet har lavet en vejledning til lærerne om, hvordan de skal opdage og håndtere overgreb på skolepiger. Men der er stor berøringsangst over for emnet blandt både lærere og familier, og det er de færreste sager, der overhovedet bliver anmeldt. Norma Aguilar erkender, at overgrebene alt for ofte ikke får konsekvenser.

”Lærerne burde selvfølgelig blive fyret. Men ofte ender de desværre med at fortsætte, som om intet var hændt, eller de bliver overført til andre skoler,” fortæller hun.

Det problem kender Marisel kun alt for godt. Sammen med moderen gik hun til myndighederne og inspektøren for at få læreren stillet til ansvar. Men intet skete. Faktisk underviser han stadig på skolen, hvor Marisels tiårige datter nu går.

”Han har aldrig taget ansvar for hende. Hver gang han ser min mor, løber han sin vej,” fortæller Marisel.

Skolen er også løsningen

De overgreb, der sker i skolerne, hænger tæt sammen med et overordnet samfundsproblem i Guatemala: Mænd opfattes i høj grad som mere værd end kvinder. Og selvom skolerne i sig selv er en del af problemet, udgør de også en vigtig del af løsningen.

”Vi har gjort et stort arbejde for at undervise alle lærere i emnet, men det er svært at nå ud til de fjerntliggende samfund,” fortæller Norma Aguilar.

”Problemet er størst i de fattige mayasamfund. Tabet af kulturel identitet har øget volden,” siger hun og forklarer, at en styrkelse af mayaernes kultur og identitet vil styrke de unges selvbevidsthed og dermed blive en vigtig del af indsatsen mod vold.

Marisel ved godt, hvad skolerne skal gøre for at forhindre, at hendes datter og andre piger kommer til at gennemgå de samme rædsler som hende:

”Vi skal lære alle mænd, fra de er helt små drenge, at de skal respektere kvinder,” siger hun.

Marisel og andre kvinder, der har været udsat for vold, har gennem Oxfam Danmarks partner AMUTED fået undervisning i deres seksuelle og reproduktive rettigheder samt fået tekniske og erhvervsmæssige færdigheder, så de kan tjene deres egne penge.

Sådan hjælper vi kvinder i Guatemala

Oxfam Danmark og vores partnere har i mange år arbejdet med undervisning og bekæmpelse
af vold mod kvinder og børn i Guatemala. Det har blandt andet inkluderet:

  • UNDERVISNING: 110 lærere og 2.780 elever er blevet undervist i fredskultur og bekæmpelse af vold mod kvinder.

  • EVENTS: Vi har støttet festivaler, teatre og sportsarrangementer med fokus på at forhindre seksuel udnyttelse af børn og mobning i skolen.

  • NYE HISTORIER: Vi har udviklet undervisningsmateriale til grundskolen, der inkluderer historier, der skal ændre stereotype kønsroller og forebygge diskrimination.

  • LÆRERUDDANNELSE: Vi har trænet lærere og lærerstuderende i metoder, der kritisk tager landets historieskrivning op til revision og fremmer en kultur af fred og bekæmpelse af vold og diskrimination i skolerne.

  • FOREBYGGELSE: Vi har støttet en kampagne i skolerne, der har lært elever at identificere og undgå menneskesmuglere, samt hvordan de skal rapportere det.

  • FLOW: Oxfam Danmarks nye, store FLOW-program vil de næste fem år sætte endnu mere fokus på vold og diskrimination mod kvinder og piger, både i skolerne og i samfundet generelt.

Marisel er ikke kvindens rigtige navn – det er ændret i artiklen af hensyn til hendes sikkerhed og privatliv. Oxfam Danmark kender hendes virkelige identitet.