Mere end 1.300 danskere støtter piger i Ghana

24. apr 2018
Af
Rikke Hovn Poulsen

66.874 kroner bliver nu sendt afsted til pigeskolerne i Ghana. Mere end 1.300 danskere har støttet i den måneds tid indsamlingen varede.

Det er et et vanvittigt flot resultat. Tak til alle jer, der har støttet og er med til at hjælpe Ghanas piger på vej mod at blive stærke, uddannede kvinder.

Mød her en elev og lærer fra en af pigeskolerne i Ghana:

”Jeg har fået chancen”

Hadisah Ibrahim, 15 år - Elev på Savelugu Girls Model School, Ghana

”En dag kom en af lærerne fra pigeskolen ud til min landsby. Han fortalte om den nye skole, der var åbnet – at det var et godt sted, hvor vi virkelig kunne lære noget. Det ville jeg gerne, og min far havde ikke noget imod det.

Skolen er hårdt arbejde, men det er en god ting, for vi lærer en masse. Det er dejligt, at der kun er piger i klassen, for det gør mig mere sikker på mig selv, når der ikke er drenge. Og så slipper vi også for al den larm, som drengene lavede på min gamle skole.

Jeg bor hos min bedstemor, for min mor er død, og min far bor hos en af sine andre koner. Han har ikke så mange penge, så det er ikke altid, vi har råd til skolebøger. Så må jeg låne af de andre i klassen. Men min far gør, hvad han kan, for han ønsker, at jeg får en uddannelse.

Når jeg er færdig med skolen, vil jeg fortsætte med at uddanne mig. Min drøm er at blive læge, og en dag vil jeg vende hjem og hjælpe de syge her i området.”

”De her piger kan bare så meget”

Gladys Asare Akosua - lærer på Savelugu Girls Model School, Ghana

“I denne del af Ghana er pigers uddannelse traditionelt kke så vigtig – de skal bare giftes så hurtigt som muligt. Mange forældre tror ikke, der er nogen grund til at spilde tid og penge på pigerne. Det er ekstremt uretfærdigt.

Undervisningen her på skolen er anderledes end på andre skoler. Der er ikke så mange elever i klasserne. Og vi lærere gør en masse for at involvere eleverne i stedet for bare at holde foredrag oppe ved tavlen. For eksempel laver vi gruppearbejde og har diskussioner, hvor vi opfordrer pigerne til at deltage. Nogle af dem var meget reserverede i begyndelsen, men nu rækker de hånden op og er med. Det er fantastisk at overvære den udvikling i en ung pige.

De fleste af eleverne kommer fra fattige familier, og mange bor langt væk. De er meget skrøbelige på det her tidspunkt i deres liv – teenagegraviditeter og børneægteskaber er almindelige her på egnen, og det betyder, at piger sjældent gennemfører high school. Jeg og de andre lærere gør, hvad vi kan, for at hjælpe hvert enkelt barn. Vi holder skole-hjem-samtaler, hvor vi inviterer forældrene ind på skolen og taler om, hvad de kan gøre for at bakke op – for det betyder meget, at de engagerer sig, også selvom mange af dem aldrig selv har gået i skole. Hvis en pige ikke kommer i skole i flere dage, kontakter skoleinspektøren familien. Nogle af mine kollegaer har også været på hjemmebesøg for at forhindre, at piger droppede ud.

Jeg håber, at jeg kan være med til at ændre på de gammeldags holdninger til piger og uddannelse her i området. For pigerne kan bare så meget. Og jeg elsker at hjælpe  dem med selv at indse det.”

6 grunde til, at alle piger skal have en uddannelse

  • Færre sulter: Hvis alle kvinder i fattige lande får en uddannelse, vil underernæring reduceres med 26 procent.
  • Færre barnebrude: Hvis alle kvinder i Afrika syd for Sahara og i Vest- og Sydasien får en uddannelse, vil antallet af barnebrude reduceres med 64 procent.
  • Færre børn dør: Hvis alle kvinder i fattige lande får en uddannelse, kan vi halvere antallet af børn, der dør inden deres fem års fødselsdag.
  • Rigere samfund: For hvert ekstra år, en pige i et udviklingsland går i skole, øges hendes livsindkomst med 20 procent. For drenge er tallet ti procent.
  • Færre mødre dør: Hvis alle mødre gjorde grundskolen færdig, ville mødredødeligheden blive reduceret med 2/3 – det ville redde 189.000 liv hvert år.
  • Mindre fattigdom: Hvis alle børn i fattige lande lærer at læse, vil fattigdommen reduceres med 12 procent.