”De burde have en frivillig Robin Hood i Guatemala”

26. mar 2015
Af
Jakob Lindell Ruggaard

Eleverne på Det Kgl. Vaisenhus Skole har mange gode løsninger på, hvordan man får alle verdens børn i skole. Den sociale bevidsthed og følsomhed for andre menneskers vilkår var dagsordensættende, da Sarah og Maja fra Oxfam IBIS besøgte skolen. De to frivillige har været i Guatemala og studere de lokale forhold og har nu dedikeret hele foråret til at rejse rundt som LæseKaravanen og lære fra sig til danske skolebørn.

En nysgerrig skolegård

Stemningen i den lille skolegård på Det Kgl. Vaisenhus Skole er glad og energisk. Der bliver klatret, leget, råbt og sunget, men i perioder stopper små grupper af børn op og snakker med hinanden om Guatemala

Fakta: Hvad er Oxfam IBIS' LæseKaravane

LæseKaravanen er et årligt tilbagevendende initiativ i kampen for at få alle verdens børn i skole.

Formålet er at brede forståelsen for de problemer, som verdens fattige og ulighedsprægede lande lider af ud til danske skoleelever og anspore deres globale retfærdighedssans.

LæseKaravanen består af otte unge frivillige, som i år har været i Guatemala for at opleve kulturen, fattigdommen og de sociale problemer, som eksempelvis børnearbejde.

LæseKaravanen er en del af Oxfam IBIS' arbejde for globalt udsyn i folkeskolen og udbreder hvert år kendskabet til undervisningsmaterialet LæseRaketten - en bog der bruges af 180.000 børn på 1.239 skoler.

Det gør LæseKaravanen:

  • Besøger 53 skoler på ca. to måneder
  • Snakker med ca. 6000 børn i hele landet - fra Fanø til Bornholm, fra Hals til Aabenraa
  • Gør undervisningen levende med en bazar, sang, dans og musik, billeder og film og meget mere

Det er tydeligt, at børnene ser frem til at få besøg af de frivillige fra Oxfam IBIS – selvom der stadig hersker tvivl i skolegården om, ”hvem ham der Oxfam IBIS er”. Jeg skrår selv over gården og gør mig klar til at høre om dans, musik, ulighed og fremmede sprog. Pludselig omringes jeg af en gruppe af børn, der spørger, om jeg kommer fra Guatemala og om jeg kan fortælle om landet, mens ansigter betragter mig forventningsfuldt.

Tumulten, legen og forventningen stuves sammen og gennes op i lokalet, hvor der allerede er opstillet en fin bazar med masser farverige genstande og billeder fra rejsen til Guatemala. Sarah Eckhardt-Læssøe og Maja Juul Unmack fra Oxfam IBIS er ved at gøre klar til oplægget. De skal fortælle om alle de forskellige børn, de har mødt i Guatemala, og især om deres oplevelser blandt børnearbejderne på de lokale markeder. ”Man er altid lidt nervøs, før man skal gå på,” siger Maja, ”men når vi først er i gang, bliver man helt overvældet og glad over, hvor engagerede børnene er og hvor mange spørgsmål, de stiller, og så er man bare i det.”

En særlig skole

Det Kgl. Vaisenhus Skole ligger midt i hjertet af København – kun en kort fangeleg fra Nørreport. Skolen er ikke en helt almindelig skole, men Danmarks eneste betalingsfrie privatskole, og engagement, udsyn og socialt ansvar ligger i skolens DNA. Maria Abildskov, som er lærer på skolen, uddyber:
”Skolen er udelukkende for børn af enlige forsørgere, og vores elever kommer fra en lang række forskellige kulturer og baggrunde. Vi lægger vægt på at lære dem at gå respektfuldt til verden, og i den sammenhæng tror jeg, det er vigtigt, de får input fra andre engagerede voksne, som kan bringe energi med udefra og ind i klasselokalet og være med til at udvide verden for børnene. Det er en af grundene til, vi har kontaktet LæseKaravanen fra Oxfam IBIS,” siger hun.


Naomi, Neema, Mariama, Viga, Mapi, Lærke og Gloria viser stolt deres udgaver af LæseRaketten frem. Mange af dem var oppe og få autografer fra Oxfam IBIS' fivillige i bøgerne - Foto: Viggo Degnbol.

Rejsen til Guatemala

Inde i det lille klasselokale sidder 50 børn i alle former og farver og slås om stolene, kilder hinanden og diskuterer, hvis tur det er til at sidde på første række. Maja og Sarah stiller sig op til tavlen, og børnene begynder at råbe ”Oxfam IBIS” som respons til de IBIS-t-shirts, som oplægsholderne har på. Rejsen begynder med film og musik, og hele klasseværelset falder til ro.

Oplægget kører derudaf med en kort spansktime, trommespil, dans, indblik i uligheden i Guatemala, diskussion af børnearbejde og levevilkår for de fattige og en byge af spørgsmål og kommentarer fra publikum. Bagefter render børnene rundt og spørger efter autografer. Maja og Sarah skriver i et hav af bøger, mens de viser bazaren frem.

Lighed er vejen frem

Alle børnene er enige om, at ulighed, fattigdom og børnearbejde er urimeligt. Alle børn skal have ret til og mulighed for at gå i skole, lyder dommen. ”Det er unfair, at det er så ulige,” siger Tyrese ”det er bare uretfærdigt. De burde have en frivillig Robin Hood i Guatemala, som kan tage fra de rige og give til de fattige, så alle børn kan komme i skole.” Mapi bakker ham op: ”Jeg synes ikke, der skal være forskel på mennesker på den måde. Mennesker er jo mennesker. Det er synd, at mange er så fattige, at de sover syv på tre madrasser og bliver nødt til at arbejde selvom de kun er to år.”


Tyrese og Emma går meget op i at alle børn skal have lige muligheder. Faktisk så meget at Tyrese mener at man skulle indføre en frivillig Robin Hood for at komme uligheden i Guatemala til livs - Foto: Viggo Degnbol.

Generelt er alle eleverne enige om, at det er urimeligt at vokse op uden at komme i skole: ”Hvis man ikke kommer i skole, kan man ikke tjene så mange penge bagefter, og så bliver man jo ved med at være fattig,” siger Emma. Hun synes især, det var spændende at høre om Guatemala, fordi der også er fattige i Danmark. ”Selvom vi har det bedre her, er der også fattige i Danmark. Jeg synes godt, man kunne forstå de problemer, de havde,” siger hun.
Klassens lærer Maria Abildskov genkender fuldstændig klassens reaktioner. ”De er meget omverdensglade og har en stor social indignation.” Hun er begejstret for besøget, fordi hun tror på, at Sarah og Majas engagement er med til at vække engagement i børnene: ”Mange af eleverne har en stærk retfærdighedssans og har udviklet en stor medfølelse for dem i samfundet, der har det svært. Derfor er det vigtigt, at de møder engagerede voksne, der viser, hvordan man kan ændre verden en smule. Den oplevelse er vigtig for at lære at blive gode samfundsborgere, tror jeg.”

Det handler om at vise verden hvor smuk verden kan være

Tilbage ude i skolegården reflekterer Sarah og Maja over oplevelsen. De er enige om, at der var et særligt liv blandt eleverne på Det Kgl. Vaisenhus Skole.


Maja Juul Unmack og Sarah Eckhardt-Læssøe er frivillige for Oxfam IBIS og havde fornøjelsen af at vise Guatemala frem for børnene på skolen - Foto: Viggo Degnbol.

De glæder sig begge to til at komme videre på turné. ”Det er fantastisk at kunne give børn noget helt basalt, så de kan se verden med kritiske øjne,” siger Maja, og Sarah er enig: ”Jeg synes, det her giver mening, fordi vi er med til at give børn i Danmark en global indsigt og et udsyn til, hvordan livet i andre lande er. Hvis man skal lære at tænke globalt, så er det vigtigt at man får øjnene op for resten af verden i en tidlig alder. Både den ulighed og uretfærdighed der er, men også hvor smuk, farverig og mangfoldig den er. Det var de gode til i dag,” siger hun.

De næste måneder fortsætter rejsen rundt i hele landet, hvor målet er at uddanne Danmarks unge elever i at forsvare basale rettigheder for børn i hele verden. Hvis besøget i dag er en målestok, skal det nok gå godt.