Jordskælvsramte børn er nu i skole

31. jan 2012
Af
Didde Marie Jacobsen

Med penge fra Danmarks Indsamling 2010 har IBIS sørget for, at 2.000 børn, som ellers ikke ville komme i skole, nu sidder på skolebænken i Haiti. I store hvide telte, der fungerer som midlertidige klasselokaler i flygtningelejrene, sørger IBIS for, at børnene kan gå i skole, mens de ødelagte skoler bliver sat i stand.

Da jordskælvet ramte Haiti i 2010, forsvandt livsgrundlaget for størstedelen af befolkningen, og dermed forsvandt også børnenes skolegang. Derfor søsatte IBIS et uddannelsesprojekt i samarbejde med den irske nødhjælps-organisation Concern, der allerede var i Haiti.

Bent Jahns, uddannelses- og nødhjælps-koordinator ved IBIS, er netop vendt hjem fra Haiti med dugfriske og positive indtryk fra landet, der stadig lider under følgerne af jordskælvet:

”Projektet er gået rigtig godt. Målet var at forhindre, at børnene fik afbrudt deres skolegang og måske droppede ud af skolen. Det lykkedes med vores midlertidige klasselokaler. 2000 børn har haft gavn af projektet,” udtaler Bent Jahns.

Fra udenadslære til gruppearbejde

Teltet, som fungerer som klasselokale, er delt på midten. Et stykke stof gør det ud for en væg mellem de to klasser. Alligevel er lydniveauet afdæmpet og stemningen hyggelig fortæller Bent Jahns. I modsætning til før jordskælvet bliver børnene nu inddraget i undervisningen.

De lærere, som IBIS har uddannet, har nemlig fået nye pædagogiske redskaber, så børnene nu lærer gennem leg og gruppearbejde, hvor undervisningen tidligere bestod af klassisk udenadslære.

De midlertidige klasselokaler tømmes efterhånden, som de permanente skoler bliver repareret og taget i brug. Forhåbentlig står flere skoler klar til brug, så alle skoletelte kan foldes sammen inden årets udgang.

”Næst efter akut nødhjælp er uddannelse det, der bliver efterspurgt mest fra ulandene. Skolegang gør en stor forskel for børnene, fordi det er med til at skabe et billede af, at hverdagen kommer tilbage. Det giver dem lidt tryghed i en tid med stor uvished. Noget af det, der gjorde størst indtryk på mig, var den entusiasme, lærerne udviste overfor de nye pædagogiske metoder,” fortæller Bent Jahns.

Det går bedre i Haiti

For Bent Jahns var det en meget positiv oplevelse at opleve Haiti to år efter jordskælvet.

”Jeg var meget spændt på at se, hvordan hovedstaden Port au Prince så ud her to år efter, og jeg blev positivt overrasket over den oprydningsproces, de har været igennem. Den første dag så jeg stort set ingen tegn på jordskælvets ødelæggelser. Dog er der stadig områder med ruiner, ligesom der stadig bor en halv million mennesker i teltlejre. Men det betyder jo, at det er lykkedes en million mennesker at flytte ud af teltlejrene. Der er selvfølgeligt stadig brug for hjælp til Haiti, men de er godt på vej”.

IBIS arbejder i øjeblikket på at få de uddannede lærere ansat på de skoler, der er blevet istandsat , så de mange børn også i fremtiden kan få glæde af den nye måde at undervise på.

Udvalgte resultater fra indsatsen i Haiti

  • 3 millioner kroner fra Danmarks Indsamling 2010 gik til uddannelse af Haitis børn
  • 32 midlertidige klasselokaler er etableret i to teltlejre
  • 30 skoler er genopbygget til gavn for i alt 7.500 børn
  • 80 lærere har fået uddannelse i læring gennem leg
  • 250 lærere og skoleledere har fået efteruddannelse i pædagogiske læringsprocesser
  • Fire skoleledere er blevet uddannet
  • 20 pædagogiske konsulenter er blevet uddannet