FN's uddannelsesdag bør være et desperat kald til handling

24. jan 2020

I dag fejrer vi for kun anden gang nogensinde FN’s Internationale Uddannelsesdag. Med bare 10 år tilbage til at nå Verdensmål 4 om at sikre ”lige adgang til kvalitetsuddannelse for alle” er fremskridtene begyndt at gå i stå.

Ifølge Unesco er omkring 258 millioner børn og unge ikke under uddannelse. Børn og unge, som for manges vedkommende vokser op uden håbet om en lysere fremtid og uden muligheden for selv at bidrage til at skabe en mere bæredygtig verden.

Heldigvis viser statistikkerne også en af genvejene til at opnå Verdensmål 4: 75 millioner børn og unge, som ikke går i skole, bor i konfliktramte områder. Hvis vi får dem ind i klasseværelserne, ser fremtiden pludselig meget lysere ud.

Børnene og deres forældre ved, hvor vigtig uddannelse er. Faktisk siger 99 procent af børnene selv, at uddannelse er en prioritet for dem. Og uddannelse ligger konsekvent på top tre på ønskelisten, når vi spørger familier ramt af konflikt og katastrofer.
Uddannelse kan noget særligt


Uddannelse har som sektor været underprioriteret alt for længe. I stedet har nødhjælpen været fokuseret på de umiddelbare behov som husly, mad og vand, som også er vigtige indsatsområder.

Men uddannelse kan noget særligt: Uddannelse hjælper med at genskabe en tryk og genkendelig hverdag. Uddannelse beskytter mod yderligere overgreb, hjælper med at overkomme traumer og forbereder børnene og de unge på en fremtid efter konflikten.

Samtidig leverer uddannelse et af de vigtigste bidrag til at promovere ligestilling og beskytte piger mod overgreb. Når krisen rammer, bliver samfundsstrukturer brudt op igen.
Det øger risikoen for, at de traditionelle kønsroller bliver forstærket. Sætter vi proaktivt ind, viser vores erfaringer, at vi også kan lykkes med at skabe nye positive kønsroller.

Danmark har traditionelt set været en af de stærkeste støtter af uddannelse i kriser. Danida har gennem sit stærke engagement og støtte til multilaterale organisationer som Education Cannot Wait bidraget til at skubbe uddannelse i kriser op på den internationale dagsorden.

Private fonde som Lego Fonden og Novo Nordisk Fonden har sat fokus på de helt små børn og unge mennesker, som ellers ofte er blevet overset. Samtidig repræsenterer vi selv hver især tre danske organisationer, som hvert år hjælper hundredtusindvis af børn og unge med en uddannelse, når krig og katastrofer rammer.

Verdensmål 4’s succes er da også bundet op på mange af Danmarks udenrigs- og udviklingspolitiske prioriteter. Alene i Burkina Faso, hvor volden eskalerede gennem hele 2019, er 2.087 skoler lukket og flere end 300.000 børn afskåret fra at komme i skole.
Også krigen i Syrien og konflikterne i Østafrika, alle en del af Danmarks udviklingspolitiske prioriteter, fortsætter med at berøve børn og unge for en uddannelse.

Handling nu

Der er med andre ord ikke meget at fejre på FN’s Internationale Uddannelsesdag. Om noget bør dagen være et desperat kald til handling.
Desperat fordi så mange børn og unge håber på et glimt af en lysere fremtid gennem uddannelse. Og fordi vi uden akut handling ingen chance har for at nå Verdensmål 4.

I Danmark skal vi styrke og udnytte vores internationale renommé for at sikre uddannelse i krig og katastrofer – og vi bør øge vores bidrag til Education Cannot Wait, så vi sikrer, at Danmark også på lang sigt er blandt fondens tre stærkeste støtter. Education Cannot Wait arbejder målrettet på at sikre adgang til uddannelse til børn fanget i konflikter og kriser verden over.
 
Samtidig skal vi som danske aktører rykke tættere sammen og styrke vores internationale politiske arbejde, så uddannelse i kriser bliver en topprioritet, når FN og andre multilaterale organisationer fordeler nødhjælpen. Mad, husly og vand er alle forudsætninger for at kunne leve i en flygtningelejr – men det er uddannelse også.
 
PlanBørnefonden, Red Barnet og Oxfam IBIS har netop inviteret de relevante ordførere til rundbordsmøde om uddannelse i kriser for at få løftet den vigtige dagsorden og drøfte det akutte behov for at få de mest marginaliserede børn i skole verden over.
Vi skal have handling nu, hvis alle børn skal have adgang til uddannelse i 2030.
 
Af Kira Boe (uddannelsesekspert hos Oxfam IBIS), Anne Smith Petersen (International og politisk direktør i PlanBørnefonden) og Helle Gudmandsen (chef for international uddannelse i Red Barnet)
 

Indlægget blev bragt i Altinget den 24. januar 2020.