Stolte skolepiger på El Ghaida girls school, Juba, Sydsudan - Foto: Karina Kleivan

Undervisning og skolegang giver håb, også for de ældre generationer, det er en investering i en bedre fremtid. Derfor vil vi i Oxfam IBIS sikre, at også børn og unge i post-konflikt samfund får muligheden for at gøre brug af deres ret til uddannelse. Skolegang kan ikke vente.

Børn og unge, der vokser op i samfund, hvor der er tilbagevendende konflikter eller, som har været hærget af krig eller naturkatastrofer, er blandt de mest udsatte mennesker i verden. Meget ofte har de ikke adgang til skolegang. Måske er skolerne blevet ødelagt, måske har de aldrig eksisteret. Måske er lærerne flygtet, måske har der aldrig været nogen.

For at genopbygge et samfund ramt af katastrofer, er der brug for, at alle børn og unge modtager undervisning og uddannelse. Vi ved, at børn og unge, der går i skole, er mindre udsatte for at blive børnesoldater eller handlet til prostitution eller slavearbejde. Vi ved også, at skolegang har en positiv effekt på helbred og sundhed, ikke mindst for de unge pigers vedkommende.  Adgang til relevant undervisning og uddannelse sætter børn og unge i stand til at udnytte deres potentiale og dermed bidrage til normaliseringen af samfundet.

Oxfam IBIS har siden 2002 arbejdet med uddannelse i post-konflikt lande, som Angola, Sierra Leone, Liberia og Sydsudan. Vi har trænet lærere i moderne undervisningsmetoder, så elever kan opleve skolen som et sted, hvor indlæring er en positiv oplevelse og hvor alle kan være med. Vi har tilbudt korte intensive grundskoleforløb, der på den halve tid har givet unge, der ikke har været i skole pga. krig og konflikter, muligheden for at indhente det forsømte og komme videre med deres liv.

Fast actions block