Coronakrisen: Lærere i Amazonas lærer at undervise online

26. jun 2020
Af
Lisbeth Espana Rodriuez og Malene Aadal Bo

Online undervisning kræver at børn har adgang til computer eller telefon, men i høj grad også, at lærerne ved, hvordan man underviser digitalt. Den viden er der akut mangel på i Bolivia, hvor Oxfam med støtte fra danske Hempel Fonden derfor giver lærere lynkursus i at undervise online.

Riberalta er en region i den bolivianske del af Amazonas. Det er et fattigt og svært tilgængeligt område, hvor Oxfam sammen med danske Hempel Fonden bekæmper fattigdom og ulighed ved at forbedre børnenes skolegang og bekæmpe diskrimination i skolerne. Men de 31.000 skolebørn i området, har ligesom børn i resten af landet været sendt hjem siden corona-krisen fik regeringen til at lukke alle skoler i begyndelsen af marts.

Lærere mangler IT-færdigheder

Indtil nu har de ikke fået tilbudt nogen alternativ undervisning eller mulighed for hjemmeskole – blandt andet fordi deres lærere ikke har vidst ,hvordan man giver god undervisning online. En undersøgelse viser eksempelvis, at kun 37 procent af lærerne i Riberalta har adgang til eller lært at bruge de mest almindelige computerprogrammer, og endnu færre er i stand til at omsætte det til brugbar undervisning for deres elever.

Foto: Arturo Quinteros / Fundacion Machaca AmawtaDerfor har Oxfams partner Machaca Amawta Fonden - med et ekstraordinært tilskud fra Hempel - arbejdet benhårdt på at etablere undervisning via de lokale radiostationer og tilbudt områdets lærere kurser i, hvordan man laver undervisning online.

De første lærere er netop blevet færdige og er gået i gang med at undervise deres elever igen.

”Det er en måde for børnene at genoptage deres skolegang, hvilket især er afgørende for at undgå at de dropper ud. Undervisning, selv om den er mere begrænset og må foregå hjemmefra, vil give disse piger og drenge mulighed for at fortsætte den uddannelse, der er så afgørende for dem,” siger Mercedes Vargas, direktør for Machaca Amawta Fonden.

I Riberalta er det kun få af de studerende, der har computer og adgang til stabilt internet, men de fleste familier har en mobiltelefon, som fint kan bruges til undervisning, hvis man bare ved hvordan. Og det er der nu en første håndfuld lærere, der mestrer.

IT motiverer også til hverdag

En af dem er Teresa Quiroga, der til hverdag underviser 4. klasse på skolen Petrolera II i Riberalta. Hun har netop afsluttet kurset og er begyndt at undervise sine elever hjemmefra.
”Før kurset havde jeg ingen idé om, at disse redskaber endda eksisterede. Jeg var helt forældet med hensyn til at bruge IT i undervisningen. Jeg har fået viden og værktøjer til at kunne genoptage mit arbejde. Jeg føler mig utrolig taknemmelig og heldig at have fået muligheden for det,” siger hun.

Der er endnu ikke kommet meldinger om, hvornår myndighederne regner med at genåbne de bolivianske skoler, men intet tyder på, at det er lige om hjørnet. Til gengæld er der flere og flere steder, hvor lærere eller forældregrupper finder på alternative uddannelsestilbud enten alene eller med støtte fra organisationer og fonde.

”Jeg håber meget, at mange flere får disse værktøjer og denne mulighed, så børn og unge ikke bliver sat alt for meget tilbage af den aktuelle krise,” siger Teresa Quiroga og tilføjer:
”Faktisk tror jeg, at de nye værktøjer er noget, jeg vil fortsætte med at bruge, selv når hverdagen vender tilbage, for jeg kan se, at de giver nogle muligheder for at undervise og motivere børnene på en ny måde.”

Foto: Arturo Quinteros / Fundacion Machaca Amawta

Kurset i online undervisning er en del af et projekt, der støttes af Hempel Fonden og udføres af Oxfam og Machaca Amawra Fonden med det formål at forbedre uddannelsen for 7.000 elever på 22 skoler i Riberalta i Bolivia.