Hvad skete der egentlig med Esvin?
26.02.2018
Af Bertil Suadicani

Da vi mÞdte ham fÞrste gang, var Esvin netop blevet optaget pÄ Oxfam IBIS' sÊrlige skole for de bÞrn, der arbejder pÄ markedet i Quitzenalgango i Guatemala. Det er tre Är siden, og vi er taget tilbage for at se, hvordan det er gÄet ham siden.
GUATEMALA: Du husker mĂ„ske Esvin â den lille, sky, karseklippede fyr fra Guatemala, som vi skrev om i forbindelse med LĂŠseRaketten i 2015? Dengang bestod hans hverdag i at trĂŠkke tunge vogne i de smalle gyder pĂ„ et af Guatemalas travle markeder. Et alt for hĂ„rdt arbejde til en dreng pĂ„ 13 Ă„r.
âDet vĂŠrste er, hvis jeg er uheldig, og min vogn vĂŠlter. SĂ„ rĂ„ber folk og bliver sure. Det kan jeg ikke lide. Hvis frugten bliver Ăždelagt, fĂ„r jeg ingen penge,â sagde han dengang.

Ceipa - skolen pÄ markedet
Skolen uddanner bÞrn, der arbejder pÄ det centrale marked i Guatemalas nÊststÞrste by Quetzaltenango (kaldet Xela).
Det er gratis for bÞrnene at gÄ pÄ skolen.
Skolen startede med at give 15 bĂžrnearbejdere mad og undervisning og har siden hjulpet over 8.000 bĂžrn.
Skolen ligger inde pÄ selve markedet, sÄ den er lettilgÊngelig for bÞrnene.
BÞrnene fÄr et mÄltid mad hver dag pÄ skolen, sÄ de kan koncentrere sig.
Lederen af skolen, Hector Léon, er selv tidligere elev pÄ skolen.
I 2015 var han dog gladere, end han havde vĂŠret lĂŠnge. Da var han netop blevet optaget pĂ„ CEIPA, som ogsĂ„ kaldes âskolen pĂ„ markedetâ. Dengang hĂ„bede han, at skolen ville give ham flere muligheder end det tunge slid pĂ„ markedet. CEIPA er stĂžttet af Oxfam IBIS og er specielt indrettet til bĂžrn, der arbejder pĂ„ det store marked i byen Xela, sĂ„ de kan fĂ„ undervisning ved siden af arbejdet. Hvis ikke det var for skolen, ville disse bĂžrn aldrig have fĂ„et chancen.
Ung mand med selvtillid
Esvin er vokset meget pÄ de tre Är, siden vi sÄ ham sidst. Eller ogsÄ er det hans ranke ryg og den nye frisure, der lÊgger de mange centimeter til. Han er ikke lÊngere bange for at blive rÄbt eller grinet af, smart som han er i skjorte og udstyret med en mobiltelefon, som han har travlt med at kommunikere i.
âMen jeg har altsĂ„ ikke nogen kĂŠreste. Det har jeg slet ikke tid til,â siger Esvin, som stadig arbejder pĂ„ markedet hver formiddag for at hjĂŠlpe sin mor. Om eftermiddagen gĂ„r han i skole, og om aftenen laver han lektier. Indimellem er der tid til at spille fodbold, dele stort og smĂ„t med broren Oscar og diskutere med vennen Mario, hvem der er bedst: Barcelona eller Real Madrid. Esvin er med andre ord blevet teenager.
Det er tydeligt, at Esvin har gennemgĂ„et en stor forandring pĂ„ fĂ„ Ă„r â ogsĂ„ mere end man almindeligvis oplever i overgangen fra barn til ung. Meget af det, mener han selv, at han kan takke skolen CEIPA for. âJeg gĂ„r meget op i min skole. LĂŠnge forestillede jeg mig, at jeg skulle vĂŠre lĂŠrer, men nu har jeg lĂŠrt mere om samfundet og besluttet, at jeg gerne vil vĂŠre advokat. SĂ„ kan jeg bĂ„de hjĂŠlpe andre mennesker og tage mig af min mor,â siger Esvin.
Skole til bĂžrnearbejdere
Hvert fjerde barn i Guatemala arbejder, og alt for mange af dem sÄ meget, at det gÞr det umuligt for dem ogsÄ at gÄ i skole. Esvin kunne have vÊret en af dem, men i stedet har han fÄet chancen for at fÄ en uddannelse og lÞfte sig selv og sin familie ud af fattigdom.
âSkolen er en kĂŠmpe hjĂŠlp. Uden den var jeg ikke et lige sĂ„ godt menneske og ville ikke have de samme muligheder, som jeg har i dag.â