Forside / Nyheder / Da IBIS fik en global stemme
Artikel

Da IBIS fik en global stemme

09.05.2016

Af Bjarke Lindemann Jepsen

davos2680x453.png

Nu er det ikke kun Lars Løkke, men også Obama, der lytter, når du deltager i IBIS’ kampagner. Første forsmag har vi fået med Oxfamkampagnen Even it up, der sætter fokus på verdens stigende ulighed

”Nu kæmper vi kampen sammen med mennesker fra hele verden. Lige pludselig kan vi nå ud med et budskab til hele verden,” siger kampagnekoordinator Stine Bang.

Hun er ansvarlig for IBIS’ del af Even it up, der er Oxfams globale kampagne mod stigende ulighed og brug af skattely. Og kampagnens budskab om, at 62 superrige nu ejer det samme som verdens fattigste halvdel, har i den grad fået hele verden til at diskutere ekstrem ulighed og skattely. Da IBIS sidste år gik om bord i Even it up-kampagnen, var det allerede et tog i høj fart. Men lanceringen i januar overgik alligevel alle vores forventninger. I kampagnens første uge blev den omtalt over 5.000 gange i medier verden over. Og oveni kom en massiv spredning på de sociale medier. Som Oxfams pressechef, Danielle Taft, formulerede det i en mail til alle Oxfams pressefolk:

”Hvis vi kombinerer vores globale pressedækning og bare den engelsksprogede del af omtalen på Twitter, har vi nået 803 millioner mennesker. Prøv lige at slå den, milliardærer!” Samtidig har næsten 200.000 mennesker verden over skrevet under på Oxfams opfordring til verdens ledere om at få sat en effektiv stopper for skattely. Over 15.000 af dem er danskere, der har skrevet under på IBIS’ brev til statsministeren.

Styrke kampagner i Syd

At IBIS er blevet en del af Oxfam, betyder altså, at vi er blevet den danske del af en af verdens største og stærkeste kampagneorganisationer. Og det folkelige pres fra mennesker verden over veksles til reel indflydelse på de bonede gulve. Det mærkede Oxfams direktør Winnie Byanyima på egen krop under World Economic Forum i år.

”Uanset hvilket rum jeg trådte ind i, behøvede jeg ingen intro. Forretningsfolk og politikere stoppede mig på gangen for at spørge til eller sige noget om de 62 superrige,” skrev hun i en tak til alle de involverede i den globale Even it up-kampagne. Oxfams kampagnefolk ser et stort potentiale i at få en nordisk spiller med på holdet. Særligt håber de, at IBIS kommer med friske idéer og er med til at styrke det globale aspekt. ”Det har været en god oplevelse at arbejde sammen med folkene i IBIS. Og i takt med at IBIS er blevet mere involveret i Even it up-kampagnen, ser jeg muligheder for at få frisk entusiasme, idéer og en masse ekstra ekspertise og kapacitet ind, som også kan bruges til at støtte vores forskellige teams i syd,” forklarer John Dunford, der er digital kampagnemager i Oxfam.

Med på lige fod

Et centralt aspekt i Oxfams kampagnetankegang er nemlig netop, at kampagnerne både skal være stærke i nord og syd. Med på lige fod Stine Bang fra IBIS er glad for rosen.

”Vi tænker nogle gange, at vi er på vej til at blive lillebror i Oxfam. Men vi er faktisk med på lige fod med de andre. Og det giver et sus i maven at vide, at vi rykker en hel verden, når alle i Oxfam trækker i samme retning – både når det som nu handler om skattely, og når det i fremtiden kommer til at handle om uddannelse og kvinders rettigheder. Det er simpelthen for vildt, at vi nu kan invitere danskerne med ind i sådan et fællesskab,” siger hun.