Snart får hele Ghana vinger på

28. nov 2013
Af
Mohammed Nurudeen Salifu og William Vest-Lillesøe

I 2007 var IBIS med til at starte de såkaldte wingschools i Ghana. Projektet var unikt på flere måder, og i dag - seks år senere - er både de ghanesiske myndigheder og organisationerne bag enige om, at det er en stor succes.

Mit navn er Oyemi, og jeg vil gerne være lærer,” siger en af drengene i den lille skole i landsbyen Upando-Bakotido i Ghanas East Gonja-distrikt. Han er lige begyndt i skole, og indtil for nylig lå det slet ikke i kortene, at han skulle lære at læse og skrive.
For Oyemi og hans søskende bor i en afsidesliggende landsby.

Afstanden mellem hjem og skole er en stor udfordring for mange familier i det nordlige Ghana, hvor det er for usikkert og hårdt for de yngre børn at gå de mange kilometer, der ofte er til den nærmeste skole. Ideen om wingschools – eller satellitskoler som de også kaldes - vender problematikken på hovedet: Hvis ikke børnene kan komme til skolen, så lad skolen komme til børnene. Skolerne er enkle, åbne klasseværelser, hvor de yngste elever kan få undervisning fra 1.-3. klasse. Lærerne er lokale, som får en grundlæggende træning i at undervise.

Sammen med den ghanesiske regering og de lokale indbyggere opførte IBIS, Danmarks Lærerforening og Ghana Venskabsgrupperne i et unikt samarbejde de første wingschools i 2007. En lang række lokale organisationer sad i projektets styregruppe, og fra begyndelsen blev det prioriteret at opbygge stærke forældrebestyrelser og arbejde tæt sammen med de lokale myndigheder. Alt sammen noget, der gav et stærkt lokalt ejerskab.

”Det har været en endog meget stor succes, og den måde at samarbejde på er blevet et forbillede for andre projekter og andre organisationer,” siger Sanne Müller, der er uddannelsesrådgiver hos IBIS og var med fra begyndelsen.

Formet hele uddannelsessystemet

Den første håndfuld skoler blev opført i landsbyer i distrikterne Gushegu og Karaga. Siden da har samarbejdsparterne med finansiel opbakning fra især Danida opført ikke mindre end 56 skoler og givet mere end 10.000børn chancen for en uddannelse. Men for Sanne Müller er det vigtigste i virkeligheden den betydning, projektet har haft for det ghanesiske uddannelsessystem.

”For det første har modellen vist sig så god, at den ghanesiske regering har besluttet sig for at indføre wingschools efter IBIS’ forbillede over hele landet. For det andet er der sket en udbredelse af moderne pædagogiske undervisningsmetoder. Og for det tredje har det medført generel anerkendelse af brugen af modersmål i undervisningen,” opsummerer Sanne Müller.

I Ghana er engelsk det officielle sprog, og det sprog der undervises på i skolerne. Men de færreste børn – især i de afsidesliggende egne – kender det hjemmefra. Det har den konsekvens, at mange intet får ud af undervisningen og aldrig lærer atlæse. Men i satellitskolerne bliver der undervist på børnenes modersmål. Det er ifølge Sanne Müller en del af forklaringen på, at hele 75% af dem, der begyndte i wingschool i 2007 er endt med at gennemføre hele grundskolen.

”Så får de knækket læsekoden og er langt bedre stillet, når de senere skal lære engelsk for at kunne fortsætte i den almindelige skole. Og det har myndighederne set og er begyndt at bruge modersmålsundervisning andre steder,” siger Sanne Müller.

Nye forbilleder

De nuværende wingschools er løbende blevet overtaget af de lokalemyndigheder, og med penge fra bl.a. Hempel og DR’s U-landskalender 2012 har IBIS netop åbnet 20 nye skoler i det nordlige East Gonja-distrikt. En af dem er Oyemis skole. I hans distrikt kan 67 procent af den voksne befolkning ikke læse og skrive, og over 9.000 børn i skolealderen går ikke i skole. Desuden er der stor mangel på uddannede lærere. Derfor er en del af projektet, at IBIS’ lokale partnerorganisationer træner initiativrige lokale i pædagogiske undervisningsmetoder og hjælper dem til at videreuddanne sig til certificerede lærere.

Martha Yemaye, en ung kvinde med en smittende energi, er nyansat lærer i Upando-Bakotido.

”Jeg elsker mit job. Børnene her er så motiverede og glade for at have en skole. Min drøm er at blive uddannet lærer. Så vil jeg vende tilbage og undervise – og være et forbillede ikke mindst for pigerne her,” siger hun.

En albatros om halsen

Også distriktskoordinator for East Gonja, Abdul Iddrisu, elsker sit job. Ikke mindst nu, hvor han og hans kolleger har et langt bedre udgangspunkt for at gøre deres arbejde godt.

”Uddannelse er en menneskeret og helt essentiel for Ghanas fortsatte udvikling. De mange tusinde børn, der før ikke kunne komme i skole, har været en albatros om halsen på os, som vi siger. Vi er utrolig glade for de nye skoler, der er lige præcis denløsning, vi har ventet på.  Alle parter er opsatte på at fortsætte arbejdet,” siger han.

Wingschools

Dækker første til tredje klasse og henvender sig til de yngste børn uden adgang til skole i nærområdet. Lokale indbyggere bliver trænet i at undervise, og der lægges især vægt på modermålsundervisning og inklusion af piger. Skolerne er opført i et samarbejde mellem  Danmarks Lærerforening, Ghana Venskabsgrupperne og IBIS samt en lang række ghanesiske partnere. Projektet er finansieret af især Danida og senere også med støtte fra H empelog DR’s julekalender 2012.
Wingschools er et af de største og mest succesfulde projekter, som IBIS nogensinde har lavet.