Skoleprojekt i Ghana giver imponerende resultater

19. dec 2014
Af
Rasmus Handberg Baunegaard Nielsen

De såkaldte wing schools bliver ved med at kaste gode resultater af sig i Ghana. Så gode, at Saboba-distriktet i den nordlige del af landet nu på eget initiativ etablerer 11 nye skoler.

Nakpaanaan bor langt ude på landet i den lille landsby Nayundo i det nordlige Ghana. Hans drøm er at blive soldat, men uden evnen til at læse og skrive kan han godt vinke farvel til den drøm. Nakpaanaans storebror blev sendt til skolen i den nærmeste by Saboba. Her var undervisningen ikke særlig god, og han endte med at dumpe ligesom en tredjedel af de andre elever. Efter den oplevelse kunne faderen ikke se nogen idé i at sende hans andre sønner den lange tur til skolen i Saboba.

Nakpaanaans historie er langt fra enestående. I afrikanske landområder med langt til den nærmeste skole er sandsynligheden for, at børnene aldrig kommer i skole stor. Men hvis børnene ikke kan komme til skolen, må skolen komme til dem. Det er den simple idé bag de såkaldte wing schools, som IBIS i snart 10 år har været med til at etablere rundt om i Ghanas landområder.

Succesen med wing schools har været opløftende. IBIS’ seneste wing school-projekt er finansieret af Hempel, og med deres støtte er der blevet rejst otte nye skoler i små landsbyer i Saboba-distriktet. Succesen med de nye skoler er ikke gået ubemærket hen på kontorgangen hos distriktets ledelse i Saboba. Faktisk har de besluttet at finde midler i det lokale budget til at etablere 11 flere wing schools. Det vækker stor glæde hos IBIS.

”At distriktet selv bygger flere skoler nu inspireret af Hempel-projektet er fantastisk og ikke noget, vi havde forventet. Det viser helt tydeligt, hvor engagerede uddannelsesmyndighederne er i landet. Og det giver projektet afgørende bæredygtighed,” siger IBIS’ uddannelsesrådgiver i Ghana Peter Chammik i evalueringen af projektet.

En skole i Nayundo


En af de nye wing schools er rejst i Nakpaanaans hjemby Nayundo. Med skolen i landsbyen er Nakpaanaans soldaterdrøm kommet et stort skridt nærmere.

”Nu hvor der er en skole i vores landsby, er mine brødre og jeg begyndt dér,” siger han stolt og glad.

Skolekonceptets succes skyldes især, at lokalsamfundet spiller en aktiv rolle lige fra skolernes opførelse til den daglige drift. Eksempelvis er det lokale, der bliver uddannet til lærere og sikrer kvalitetsrig undervisning.

Undervisningens afgørende betydning


På Nakpaanaans skole i Nayundo er en stor del af klassekammeraterne piger. Skolen har i alt 108 elever, hvoraf 49 er piger. I alt er næsten halvdelen af eleverne på de otte nye skoler piger. Og i et land, hvor det ikke har været normalen at sende døtrene i skole, er den store andel af piger en succes i sig selv.

Nu får børnene – piger såvel som drenge – den vigtige undervisning, der giver dem mulighed for at i højere grad at realisere sine drømme. De bliver i stand til at kæmpe for deres rettigheder, komme ud af fattigdom og aktivt deltage i en demokratisk udvikling af deres land. Skoler og undervisningens vigtighed kan ikke negligeres.

”Uddannelse er ekstraordinært vigtigt for al udvikling. Uddannelse bekæmper fattigdom og giver vækst og politisk deltagelse. Uddannelse øger sundheden, reducerer konflikter og så videre,” siger Trygve Olfarnes, der er kommunikationschef hos FN’s udviklingsorganisation UNDP i København.

Blod på tanden


Projektets succes har givet IBIS og Hempel mod på mere. Derfor er et nyt projekt med wing schools på tegnebrættet, og et nabodistrikt til Saboba har allerede henvendt sig til IBIS for at høre om muligheden for at få hjælp til at etablere de succesfulde skoler, fortæller IBIS’ rådgiver for CSR-partnerskaber, Anne Margrethe Hefting. Dermed er der udsigt til, at endnu flere børn i Ghanas fjerne egne snart kan tage plads på skolebænken.