Skoleelever får øje på deres klimafodspor

19. Maj 2011
Af
Trine Vingaard Larsen

IBIS lancerer nu et nyt webbaseret og interaktivt undervisningsmateriale ’Agent Footprint’, som giver danske skoleelever mulighed for at gøre en klimaforskel.

Agent Footprint henvender sig til elever i 4.-6. klasse samt deres lærere og forældre. Eleverne får gennem det webbaserede materiale mulighed for at forholde sig til emner som klima og bæredygtighed, der ellers kan virke alt for alvorlige, uoverskuelige og voksent.

”Materialet er opbygget, så eleverne får mulighed for aktivt at være med til at gøre en forskel. Indholdet er udvalgt og tilpasset de ting, som børn har med at gøre i hverdagen,” siger folkeskolelærer og uddannelseskonsulent Dorthe Nielsen, som har været med til at udvikle materialet for IBIS.

Eleverne kan gennem materialet holde styr på deres eget klimafodspor ved at taste deres daglige vandforbrug og CO2-udslip ind i et skema. For hvor meget vand og CO2 bruger en skoleelev på en hel dag? Åbenbart ret meget, kan Agent Footprint fortælle. En dansker udleder cirka 11.000 kg. CO2 om året, hvorimod en person fra Ghana udleder 400 kg. CO2 om året.

Agent Footprint kan bruges individuelt af eleverne eller i klasseundervisningen. I fællesskab kan klasserne blandt andet sætte sig et mål om at nedbringe deres vandforbrug med 100.000 liter på en måned. Og det behøver ikke engang at være så svært. Ifølge Agent Footprint sparer man nemlig op til 10 liter vand, hver gang man børster tænder, hvis blot man husker at slukke for vandhanen, mens tandbørsten gør sit arbejde.

”Det er meget vigtigt at koble viden og forståelse af sammenhænge med egne handlemuligheder. Ellers er det svært for børnene at fastholde både overblik og interesse,” konkluderer Dorthe Nielsen.

Besøg Agent Footprint på www.agentfootprint.dk. Log-in fås ved at skrive til verdeniskole@ibis.dk