Når skolen må komme til dig

19. jul 2016

Langt ude på landet bag en sammenstyrtet væg er der en skole, som er blevet så stor en succes, at Ghanas regering vil brede den ud til resten af landet.


Foto: Bertil Suadicani

Stien snor sig hen over den tørre jord. Støvet flyver op som små røde skyer for hvert skridt, Uniyasor tager, og lægger sig på hans bare tæer i klipklapperne. Solen er på vej op på himlen, og de blændende stråler får allerede nu sveden til at pible frem på huden.

Uniyasor på 12 år er på vej til Bakotido Wing School sammen med sine venner. Efter fem minutters gang er de fremme.

Ved første øjekast ligner skolen ikke en succes: De lerklinede vægge er halvanden meter høje, og en af dem er styrtet sammen under en regnbyge. Støvet ligger i et fint lag hen over pulte og bøger.

Men skolen er en succes. Den er en af Ghanas 88 wing schools lavet efter Oxfam IBIS’ og partneres model. Filosofien er enkel: Hvis børnene ikke kan komme til skolen, må skolen komme til børnene.

Læs mere om Oxfam IBIS' arbejde i Ghana.

Den nærmeste folkeskole ligger fire kilometer væk, og eleverne skal gå langs en trafikeret vej i bagende sol for at komme derhen. Derfor var der mange, der aldrig kom i skole, før der blev etableret en wing school i landsbyen for tre år siden.

Historien om wing schools er historien om, hvad udviklingshjælp kan gøre, når den er bedst. Den hjælper lokalt ved at få børn i skole – og nationalt, når strategi og politik bliver lagt fast.

”Wing schools er en ekstremt stor succes. De har givet tusindvis af børn mulighed for at lære at læse, skrive og regne,” siger Zakaria Sulemana, Oxfam IBIS’ uddannelseschef i Ghana.

Og nu rykker arbejdet op på nationalt plan: Ghanas uddannelsesministerium har fået øjnene op for succesen og planlægger lignende skoler i hele landet.

”Vi kæmper og skubber på for, at det skal lykkes, og de lokale politikere bakker os op. Det er meget vigtigt,” siger Zakaria Sulemana.

Færre teenagere bliver mødre

I Ghana har alle børn ret til at gå i skole, præcis ligesom i Danmark. Men her i East Gonja-distriktet, hvor Uniyasor bor, er det bestemt ikke alle, der er så heldige.

I 2013 gik 24 procent af områdets 8-14-årige børn ikke i skole. Siden har Oxfam IBIS åbnet 20 nye skoler, og i dag går der 3.412 børn i disse skoler.

”Uden wing schools ville fremtiden for børnene herude være meget slem,” siger Mohamed Iakpa, vicedirektør i Ghana Education Service i East Gonja-distriktet.

”De ville forblive fattige som deres forældre, uden udsigt til en bedre fremtid. Pigerne ville sandsynligvis blive gravide som teenagere. Tidligere var der også forældre, der solgte deres børn til at arbejde i fiskeindustrien. Nu kommer børnene i skole. Det vil ændre deres liv.”

Støt vores arbejde med at få alle børn i skole.

Siden 2013 har Ghanas uddannelsesministerium haft en målsætning om, at alle børn i landet skal have ’supplerende basal undervisning’. Begrebet dækker, ud over wing schools, over korte undervisningsforløb på ni måneder for børn, der egentlig er blevet for gamle til at starte i første klasse.

Forløbene bliver kaldt CBE-klasser, og dem har regeringen taget under sine vinger. Uddannelseschef Zakaria Sulemana håber, at wing schools vil nyde samme status om to år.

”Vi har knoklet for at få indført en politik, der giver børn langt ude på landet de samme muligheder for at få undervisning som børn, der bor tæt på en skole. CBE-klasserne blev overtaget af regeringen for 20 år siden. Vores mål er, at regeringen også overtager wing schools senest i 2018, for det har den sagt, at den gerne vil,” siger han.

Skiltet til hospitalet

4 grunde til, at Wing Schools virker

1. MODERSMÅL: Der bliver undervist på Ghanas officielle sprog, engelsk, i folkeskolerne. Men kun få børn i de afsidesliggende egne forstår det, og derfor lærer mange reelt ingenting. Med modersmålsundervisning får de knækket læsekoden i wing schools, og derefter lærer de engelsk.

2. FREMTIDSSIKRING: Skolerne bliver gradvist overdraget fra Oxfam IBIS til de lokale myndigheder. Det er vigtigt, for på den måde bliver skolerne bæredygtige og kan bestå i fremtiden.

3. LOKAL OPBAKNING: Landbefolkningen lever af at dyrke den tørre jord, og under ti procent af de voksne kan læse. Ikke alle forældre forstår behovet for, at deres børn skal i skole. Men med wing schools bliver skolen synlig, og landsbyen forpligter sig til at bakke op. Når en mur styrter sammen, skal landsbyen selv finde materialer og penge til at bygge en ny.

4. LÆRERKRÆFTER: Det kan være svært at få uddannede lærere til at flytte langt ud på landet. Derfor uddanner vi lokale til at undervise.

Wing schools er opført i samarbejde med Danmarks Lærerforening, Ghana Venskabsgrupperne og en række ghanesiske partnere. De er finansieret af Danida og med støtte fra Hempel og DR’s ulandskalender 2012.

Der er dog stadig et stykke vej endnu, før wing schools er bredt ud til hele Ghana. For ting tager tid, og der er endnu ikke sat tal på, hvor mange wing schools regeringen vil etablere i fremtiden.

Men for Uniyasor er den første lille sten ryddet væk fra stien. Og hans far ved godt, at sønnen er heldig. Han er en spinkel og senet mand, der har knoklet i markerne i de fleste af sine 59 år.

”Min egen far tog mig ud af skolen, fordi jeg skulle hjælpe i marken. Så da jeg så skolen blive bygget lige ved siden af vores hjem, tænkte jeg, at min søn skulle lære noget,” fortæller han.

Familien har allerede nydt godt af sønnens skolegang. Faderen har lært at skrive sit eget navn – som i øvrigt også er Uniyasor.

Men hvad vigtigere er: Skoledrengen Uniyasor har hjulpet hele sin familie, da tre af hans 12 søskende blev syge. Hans forældre kunne ikke læse navnene på børnenes identitetskort, som de skulle have med på hospitalet. Men det kunne han. Og da de kom ind til den nærmeste større by, kunne han også læse, hvad der stod på skiltene og vise familien vej til hospitalet.

For Uniyasor er den brede døråbning i den lerklinede væg ind til Bakotido Wing School derfor ikke blot døren til et lokale, hvor han lærer at læse, skrive og regne. Det er døren til en fremtid, hvor han kan gennemføre grundskolen, hvor han kan tage en uddannelse og – på sigt – et alternativ til fattigdom.