IBIS' arbejde bliver undervisningspolitik i Sierra Leone

17. feb 2011
Af
Lotte Ærsøe

På IBIS’ skoleprojekter i Sierra Leone har eleverne bestået eksamenerne med bravour, og i Tonkolili-distriktet, hvor IBIS’ irske Alliance2015-partner Concern leder et uddannelsesprojekt, har lærerne selv taget ansvaret for at sikre kvaliteten i undervisningen. Det har resulteret i en invitation fra undervisningsministeren, der bød de to organisationer med i et udvalg, der skulle udforme landets nye undervisningspolitik.

Da Hawa, Reginatu og Mohammed bestod 6. klasses eksamen, vidste de ikke, at deres indsats ville blive bemærket flere hundrede kilometer væk på de bonede gulve i Undervisningsministeriet i landets hovedstad, Freetown. Men det blev det, og skolemodellen CREPS, som de tre elever sammen med 5.000 andre landsbybørn har været del af, bliver nu et etableret skoletilbud i Sierra Leones nye uddannelsespolitik.

IBIS har arbejdet med i Kono-distriktet siden 2006, og da mellem 80 og 100 procent af de første kuld CREPS-elever bestod 6. klasses eksamen, rejste der sig mere end et par øjenbryn i Undervisningsministeriet, der er vant til, at op mod 50 procent af eleverne dumper.

Det gode resultat fra IBIS’ CREPS-skoler samt et andet enestående uddannelsesprojekt i Tonkolili-distriktet førte til, at Sierra Leones undervisningsminister Dr. Minkailu Bah i juni 2010 inviterede IBIS og den irske Alliance2015-samarbejdspartner Corncern, der leder projektet i Tonklili, med i et ti-personers udvalg, som skulle skrive et udkast til landets nye uddannelsespolitik.

Et hurtigt og effektiv skoleforløb

CREPS står for ”Complementary Rapid Education for Primary School”, og som navnet siger er modellen, et komprimeret skoleforløb målrettet den store gruppe af børn og unge mellem 11 og 18 år, der ikke er kommet i skole på grund af krig, fattigdom eller mangel på skoler.

På blot tre år gennemgår de seks års pensum med vægt på læse- og regnefærdigheder samt sundhed, miljø og samfundsfag.

Uddannelsesprojektet i Tonklili har udmærket sig ved, at lærerene er gået sammen om at lave et regelsæt, der tager udgangspunkt i deres egen adfærd som undervisere. Det skal sikre en bedre undervisning, der tager udgangspunkt i elevernes behov og inddrager dem mere aktivkt i timerne.

Disse og mange flere egenskaber er vigtige for kvaliteten af undervisningen, som netop er et problem for mange af verdens fattigste lande. Men med hjælp fra IBIS og Concern er Sierra Leone nu på vej mod et bedre skolesystem.

Anbefalinger bliver hørt

”Vores anbefalinger om særlig indsats og opmærksomhed på pigers uddannelse, CREPS-modellen, prioritering af ungdomsuddannelser og styrkelsen af forældredemokratiet er taget med i den nye politik. Også vores forslag om, at der ansættes en uddannelsesfaglig person til at lede ministeriet er kommet med,” fortæller Tijani Hamza, IBIS’ landeprogramdirektør i Sierra Leone.

Nu, da den nye uddannelsespolitik er vedtaget, er den næste udfordring at formidle den ud til landets borgere, så den kan blive ført ud i praksis, for ellers nytter de fine ord ingen ting. Én opgave, som IBIS og Concern har valgt at gå ind i sammen.

Fakta

IBIS og Concern i Sierra Leone

Concern indledte sin støtte til Sierra Leone i 1996, mens borgerkrigen stadig rasede. IBIS kom til i 2006 – et par år efter krigens afslutning. Sierra Leone er et af verdens fattigste lande og specielt i landområderne er skolerne i meget dårlig stand. Landets regering har ikke mange ressourcer til selv at genoprette skolesystemet selv, så derfor støtter IBIS og Concern med alt fra renovation af skoler, over uddannelse af lærere til forældredemokrati i lokalområderne.

Alliance2015

Danske IBIS og irske Concern er to af de syv europæiske udviklings- og nødhjælpsorganisationer i Alliance2015. De øvrige organisationer er: ACTED fra Frankrig, Cesvi fra Italien, Hivos fra Holland, People in Need fra Tjekkiet og Welthungerhilfe fra Tyskland. Tilsammen støtter de syv organisationer udvilklings- og nødhjælpsprogrammer i 78 udviklingslande.