I Ghana betyder julekalender skole

21. Maj 2015
Af
William Vest-Lillesøe

I 2012 fulgte tusindvis af danske børn med i en række ghanesiske børns hverdag i nordlige Ghana gennem DR’s U-landskalender. Mange af børnene havde ikke mulighed for at gå i skole, og det ville kalenderindsamlingen rette op på. Halvvejs gennem projektet har mere end 3000 børn fået mulighed for at gå i skole.

De færreste børn i Ghana har nogensinde set en julekalender, og for indbyggerne i det tørre nordlige East Gonja-distrikt har ordet intet at gøre med små nummererede låger. Det er i stedet navnet på det projekt, der har sørget for, at 20 landsbyer har fået deres egen skole.
Pengene til julekalenderprojektet kommer nemlig blandt andet fra Børnenes U-landskalender 2012, og projektet har sørget for både skolebygninger, møbler, bøger til børnene og uddannelse af lærere. 

Dygtige lærere – dygtige børn

De 20 skoler er anlagt efter det succesfulde ”satellitskole”-koncept, som IBIS og vores partnere har udviklet i Ghana over en årrække.
Skolerne går i første omgang til og med 3. klasse, så de yngste børn ikke behøver vandre mange timer til og fra skole i bagende hede eller silende regn. Det er nemlig en af hovedårsagerne til, at så mange børn på landet i Ghana aldrig kommer i skole. Siden de 20 julekalenderskoler blev anlagt i 2013 er der sket en stigning på 15 procent i antallet af skolegående børn i området, og indtil videre har omkring 80 procent af dem lært at læse og skrive.
De gode resultater er fuldstændigt afhængige af, at der er dygtige lærere med viden og engagement. De 160 lærere i projektet kommer primært fra nærområdet og de har gennemgået et tre-ugers kursus i pædagogisk undervisning og modtager løbende træning på jobbet.

Skolen flyttede til en ø

Inddragelse af lokalsamfundet er en vigtig del af en velfungerende skole, og i Julekalenderprojektet er der etableret skolebestyrelser på alle 20 skoler. Efter et år er 15 af dem så velfungerende, at de har taget en række egne initiativer til at forbedre skolerne. For eksempel har tre skoler nu fået en frokostordning, der gør børnene i stand til at koncentrere sig længere, og skolernes åbningstider er derfor udvidet med to timer.
East Gonja er et tørt og sparsomt befolket område, og det er ikke nemt at skaffe mad. En af satellitskolerne blev opført i fiskerlandsbyen Kofi-Kura/Sikape, der ligger ved Volta-søens bredder. Eller retter sagt lå, for efter en hård tørkeperiode, hvor flodbredden rykkede sig længere og længere væk fra landsbyen, besluttede beboerne sig for simpelthen at flytte deres landsby ud på en ø. Heldigvis var alle opsatte på at sikre børnenes skolegang, og hele skolen og de ansatte lærere blev derfor rykket med.

Ind i uddannelsessystemet

Julekalender-projektet vil gradvist blive udfaset i løbet af det næste år. De foreløbige gode resultater har fået Ghanas uddannelsesmyndigheder til allerede nu at absorbere seks af skolerne i det nationale uddannelsessystem og det samme vil formentlig snart ske for flere af de andre skoler. IBIS’ partnere i julekalender-projektet er Ghana Education Service, East Gonja District Assembly, NNED, EGOCSA, Choice Ghana, School for Life, Ghana National Association of Teachers (GNAT), samt traditionelle ledere i de 20 landsbyer. Projektet er finansieret af Børnenes U-landkalender og Danida.