Flere glade skoler i Mozambique

01. nov 2012
Af
Ask Christian Riis

3.000 skoleelever i det nordlige mozambique vil få dygtigere lærere og bedre undervisning med hjælp fra IBIS projektet ”Kvalitet i Den Glade Skole”. projektet er IBIS’ bidrag til Danmarks Indsamling, der løber af stablen på dr’s kanaler i ugen op til det store indsamlingsshow den 8. februar 2013.

Nedslidte lokaler, få undervisningsmaterialer, udenadslære og alt for mange elever i klasseværelset er hverdag på mange af skolerne i Mozambique. Kun halvdelen af lærerne har en læreruddannelse, og antallet af børn, der ikke får en ordentlig uddannelse, er massivt – over halvdelen af alle børn afslutter ikke syvende klasse.

Med afsæt i den virkelighed arbejder IBIS i Mozambique for, at flere børn og unge får en uddannelse af høj kvalitet.

Uvidenhed giver fattigdom

”Hvis befolkningen i et samfund ikke er veluddannede, hvis de ikke kan læse, skrive eller regne og ikke kender deres rettigheder eller ved, hvor de kan skaffe vigtig information, så er deres muligheder for indflydelse begrænsede. I Mozambique hænger fattigdom mange gange sammen med uvidenhed og manglende uddannelse,” siger Stine Skøtt Thomsen, Afrikakoordinator i IBIS.

”Det er vigtigt, at alle børn og unge kommer i skole. Men det er mindst lige så vigtigt, at kvaliteten af skolegangen følger med. Dårligt uddannede lærere og alt for mange elever i klasserne giver ikke bedre skolegang,” siger Stine Skøtt Thomsen.

Bygger på gode erfaringer

IBIS-projektet ”Kvalitet i Den Glade Skole” er et opgør med den store autoritetsfrygt og den meget lille grad af elevdeltagelse i mange mozambiquiske skoler. IBIS og lokale partnere har siden 2003 arbejdet for, at alle børn i Mozambique kan komme i skole og få en skolegang af høj kvalitet.

De gode erfaringer og resultater, som allerede har vist sig fra tidligere indsatser, vil blive udgangspunktet for flere kvalitetsskoler i Mozambique.

Bedre uddannelse er nøglen

På ti udvalgte skoler vil lærere, skoleinspektører og skolebestyrelser blive vejledt i bedre undervisning. Det gælder både om at gøre lærerne fagligt dygtigere og give dem de pædagogiske værktøjer. Eleverne kan se frem til at blive undervist af lærere, der forstår at inddrage eleverne i undervisningen.

Projektet ”Kvalitet i Den Glade Skole” bliver støttet af Danmarks Indsamling 2013 og foregår i Zambézia-provinsen, der er en af Mozambiques folkerigeste og fattigste provinser. Projektet bygger på erfaringer fra lignende arbejde i Mozambique.