En rigtig rollemodel

08. mar 2012
Af
Rikke Bruntse Dahl

Tenneh Kamara valgte ikke at blive en stærk og selvstændig kvinde. Det gjorde krigen for hende. Nu bruger hun sin styrke til at inspirere lærere af begge køn, når hun underviser dem i vigtigheden af ligestilling mellem piger og drenge i skolen.

Tenneh Kamara går på en anderledes måde end de fleste andre kvinder i Fish Town, en landsby i det sydøstlige Liberia, hvor hun arbejder som ”lærertræner” for IBIS. Hendes gang er selvsikker og giver hende en aura, der emmer af uafhængighed og råstyrke.

Denne styrke og uafhængighed bruger hun hver dag i sit arbejde.

”Det var aldrig et bevidst valg for mig at blive selvstændig. Det kom helt af sig selv, da jeg var yngre og var i nogle situationer, hvor jeg blev tvunget til at være stærk og tage ansvar for mit eget liv,” forklarer Tenneh tænktsomt.

Voksede i krydsild

Da Tenneh var 15 år gammel under den første borgerkrig i Liberia, brød der hårde kampe ud i Monrovia, hvor hun på det tidspunkt gik i skole. I et forsøg på at finde sine forældre blev hun fanget i krydsild på vejen ud af byen. Efter kampene havde lagt sig, var både hendes forældre på landet og hendes plejeforældre i Monrovia forsvundet.

”Jeg var alene i Monrovia uden nogen familie og vidste ikke, hvad jeg skulle gøre af mig selv. For at få tiden til at gå, og måske fordi jeg savnede hjemmelivet, gik jeg hver dag forbi en skole og stod og så på eleverne,” siger Tenneh. En dag bad en af lærerne hende komme og hjælpe hende i stedet for bare at stå og se på. Det var som hendes assistent, det gik op for Tenneh, hun ville være lærer.

Kæresten stod i vejen

Desværre ville hendes kæreste, som hun ventede barn med, ikke høre tale om, at hun skulle gå i gymnasiet og blive lærer.

”Jeg tænkte på min forsvundne mor, og hvor stolt hun var over, at jeg havde gået i skole – at jeg havde gjort, hvad hun ikke havde haft mulighed for at gøre. Jeg kunne ikke skuffe hende, hvor hun end var, så jeg var nødt til at træffe beslutningen om at forlade min kæreste og være alenemor, mens jeg læste til lærer,” forklarer Tenneh.

”Det var svært at gå i skole og passe min søn på samme tid, men jeg gjorde det. Den indre styrke, det gav mig, er den, jeg forsøger at give videre til de kvindelige lærere, jeg træner nu,” siger hun med et smil.

Taler "gennem mænd"

Som lærertræner forsøger Tenneh at være rollemodel for de kvindelige lærere. Hun fortæller, at det stadig er en del af Liberias kultur, at kvinder taler ”gennem mænd”. Når hun underviser en gruppe lærere, oplever hun ofte, at kvinderne i begyndelsen tier, når hun stiller et spørgsmål, og forventer, at mændene svarer.

”Så taler jeg med dem om den styrke, som, jeg har oplevet, er inden i os kvinder, og som gør, at vi kan tage kontrol over vores skæbne og gøre, hvad mænd traditionelt gør. Vi kvinder bliver nødt til at indse, at vi er individer, der kan være uafhængige af mænd,” forklarer hun.

”Det er så vigtigt, at disse kvindelige lærere føler sig selvsikre og stærke. De er rollemodeller for de unge piger og drenge ude i landsbysamfundene.”

”Da jeg var lærer på en skole i Monrovia lige efter den anden borgerkrig, underviste jeg en klasse, hvor mange af drengene var tidligere børnesoldater, og de prøvede mig virkelig af. Men jeg holdt hovedet koldt og vandt langsomt deres respekt. I takt med at de viste mig mere respekt, blev de også mere respektfulde over for pigerne i klassen. For mig var det et bevis på, hvordan en stærk kvindelig lærer kan være rollemodel for ligestilling for både piger og drenge,” slutter hun.

Fakta

I alle IBIS-lande arbejder vi med træning af lærere.

Ud over at styrke lærernes akademiske færdigheder og undervise i elevcentrerede undervisningsmetoder, fokuserer IBIS i Liberia også på køn og ligestilling på lærertræningskurserne.

Der bliver lagt vægt på at støtte unge piger og kvinders indflydelse og adgang til uddannelse samt at gøre skolemiljøet pigevenligt. IBIS i Liberia arbejder også på at etablere en enhed, som arbejder særligt med kønsaspektet inden for uddannelsessystemet og kvindelige læreres behov.

Det omfatter blandt andet supplerende uddannelsesaktiviteter, da kvindelige lærere ofte har mindre uddannelse end deres mandlige modstykker.