Eleverne fattede brikkerne

12. Maj 2011
Af
Trine Vingaard Larsen

Torsdag formiddag var omkring 500 skoleelever mødt frem på Bertel Thorvaldsens Plads ved Christiansborg, hvor de lagde Danmarks største puslespil for at understrege et fælles budskab: Alle børn i verden har ret til at gå i skole!

Bolivianske toner flød fra morgenstunden fra højtalerne på pladsen ved Folketinget, og i løbet af ganske kort tid stimlede omkring 500 elever til pladsen. Humøret blandt de fremmødte var højt, da kampagneleder Helle Gudmandsen fra IBIS gik på scenen og fortalte, at de danske skoleelever havde været med til at sætte danmarksrekord.

De mange brikker, som børn fra hele landet havde sendt til IBIS for at støtte op om kampagnen ’Hele verden i skole’, blev nemlig til et 229 kvadratmeter stort puslespil og dermed altså Danmarks største puslespil.

De i alt 4.583 brikker i puslespillet repræsenterede alle de børn i verden, som går i skole. Desværre var der huller i puslespillet, for der er stadig 69 millioner børn i verden, der ikke går i skole, og derfor ikke har haft mulighed for at bidrage med en brik.

Rap og sang med politisk budskab

Udover puslespillet var der også mange andre aktiviteter på dagens program. Rapolitics lagde sammen med elever fra Ingrid Jespersens Gymnasieskole tonen an, da de sammen gik på scenen og fremførte et cool rapnummer, som de havde lavet til dagen.

Publikum var ellevilde og adskillige håndtegn, hiphop-positurer og hujende tilråb blev sendt mod scenen. Elever fra 4. klasse på Jakobskolen havde lavet et kæmpe banner, som de tog frem under rappen. Budskabet, der var skrevet med bogstaver i alle regnbuens farver, var klart: ”Uddannelse for alle.”

Rapolitics blev afløst af 15 elever, der specielt var blevet udvalgt til at gå på talerstolen for at fortælle, hvorfor de synes, det er vigtigt at gå i skole. Bedsteveninderne, Emma Linnebjerg på ti år og Nicoline Strunge på ni år fra 3.b på Ganløse Skole, var blandt de udvalgte. De havde nemlig sammen skrevet en sang med titlen: ”Hurra hurra for fag, jeg vil ikke have fri i dag,” som de i deres matchende Minnie Mouse-outfits fremførte i bedste MGP-stil.

Tid til leg

Da alle talerne var blevet læst op, og de udvalgte talere havde modtaget velfortjente bunker af klapsalver, var der dømt ’fri leg’. Børnene kunne nu boltre sig i de tre telte, der var stillet op på pladsen. I sanseteltet fik børnene lov til at opleve Bolivia på helt tæt hold, mens de duftede til bolivianske krydderier, iklædte sig bolivianske klædedragter og hatte, smagte på quinoa og spillede på instrumenter.

Jonas Hannibal Møller på 11 år fra Jakobskolen havde ikke smagt quinoa før, men han syntes, det var okay: ”Det smager lidt af ris, det er bare lidt mere melet i det,” forklarede han.

I historieteltet kunne eleverne tage en pause fra larmen på scenen, mens de puttede sig i tæpper og fik oplæst historier fra Bolivia. I ’Stop Børnearbejde-teltet’ lærte børnene om børnearbejde. Jonas Skov på ti år fra Store Magleby Skole havde en helt klar holdning til emnet: ”Det skal stoppes nu!,” fastslog han.

Rapperen Zaki sluttede dagen af med manér, da han indtog scenen og gav den som human beatbox. Mange af skoleeleverne var hurtige til at løbe op på scenen til ham, og sammen sang, rappede og dansede de til hans numre. Dagen på Bertel Thorvaldsens Plads var meget vellykket, og forhåbentlig kan den være med til, at politikerne får øjnene op for, at der altså stadig er 69 millioner børn i verden, der ikke går i skole.

Keld Nørgaard fra Undervisningsministeriet og Christine Antorini, der er uddannelsesordfører fra Socialdemokratiet, kiggede i hvert fald forbi, og hvis vi er heldige, gik de bagefter direkte hen til de andre politikere på Christiansborg og gav skoleelevernes budskab videre.

Aktioner i Jylland

Også i Aalborg og Aarhus har der i ugens løb været arrangementer for de danske skoleelever.

I Aarhus foregik begivenhederne på Store Torv, hvor der var opstillet fire telte: Et skoletelt, hvor eleverne blev undervist af en ægte bolivianer, et sansetelt, hvor eleverne kunne lugte og smage på Bolivia, et puslespilstelt, hvor der var rig mulighed for at lave brikker til det store puslespil og sidst men ikke mindst et meget populært telt, hvor Randers Regnskov havde leveret kakerlakker og melorme til, som børnene kunne røre ved.

I Aalborg var der også fokus på Bolivia. Frivillige fortalte historier fra landet, og det var en stor succes, da den bolivianske dansegruppe 'Caporales' opførte traditionelle bolivianske danse iført udsmykkende klædedragter, hvorefter eleverne også blev budt op til dans.

Fakta

  • Arrangementerne er en del af IBIS’ årlige uddannelseskampagne ”Hele Verden i Skole”, der sætter fokus på børns ret til at gå i skole. Dette års kampagne har fokus på børn i Bolivia.
  • 180.000 danske skolelever er i år med i kampagnen, som blev skudt af sted fredagen før påskeferien, hvor læsebogen ”LæseRaketten” landede på landets skoler.