Bolivianske budskaber på bloggen

10. feb 2012
Af
Thilde Baden Rasmussen

Er hele verden ikke snart online? Jo, måske – men der er stadig stor forskel på, hvem der bliver repræsenteret i den globale online debat. Sjældent er det minoriteterne og de marginaliserede, som bliver hørt, men nu får en gruppe unge indianske bolivianere chancen.

Foto: Juan Espinoza
Foto: Juan Espinoza

"Vi ønsker, at folk fra alle samfundsgrupper kan bruge de digitale medier til at fortælle historier om, hvad der sker i deres lokalsamfund.”

Det sagde Eduardo Avila, direktør for det internationale bloggerfællesskab ”Rising Voices”, da fællesskabet sammen med IBIS og vores alliancepartner hollandske Hivos forleden afholdt kursus i brugen af sociale medier.

Deltagerne var 35 unge bolivianere, som er blandt dem, hvis stemme ellers sjældent bliver hørt i samfundet.

”Online medier er en måde for de marginaliserede grupper til at blive hørt, og derfor vil vi hjælpe nogle af dem, der er underrepræsenteret i beslutningsfora i Bolivia ind i web 2.0-verdenen,” sagde Eduardo Avila, der i bloggerverdenen bare er kendt som Eddie.

Det gælder blandt andet de oprindelige folk, kvinder, personer med lav socialstatus og folk fra landet.

Nu vil hele verden lytte

Det er første gang, der afholdes et event af den karakter i Bolivia, og mange af deltagerne var unge fra IBIS’ og Hivos’ samarbejdsorganisationer.

Håbet er, at koalitionen med ”Rising Voices” vil gøre det nemmere for disse unge at nå ud med deres historier. Dels vil deres blogindlæg blive oversat til flere sprog, og dels er Rising Voices et så anerkendt blogger-fællesskab, at store medier som BBC og Reuters fra tid til anden citerer deres historier.

Det vil sige, at en historie fra en indianer i den bolivianske jungle, som måske eller aldrig ville blive hørt, nu vil kunne sætte en større debat i gang, hvis emnet er tilstrækkelig relevant.

Oprindelig sprog forenes med ny teknologi

En af disse deltagere på kurset var 26-årige Ignacio Tomichá Chuvé. Han er indiansk lingvist og ekspert i det oprindelige sprog chiquitano. Denne uddannelse har han fået på universitetet i Santa Cruz, der i samarbejde med IBIS har gjort en særlig indsats for at bevare nogle af landets oprindelige sprog.

"I den officielle beskrivelse af, hvilke sprog, der tales i Bolivia, står der, at det er spansk, quechua, aymara, guarani og ”mange andre sprog”. Men vi ønsker, at også de mindre sprog bliver nævnt og anerkendt. Sproget er en stor del af vores kultur, og derfor er det helt afgørende for os, at det bliver bevaret og får samme status som andre sprog,” siger Ignacio Tomichá Chuvé.

Ifølge ham ligger der en stor opgave i at finde ud af, hvordan de nye teknologiske redskaber udnyttes bedst – til at fortælle det internationale samfund, hvordan livsvilkårene er for ham og hans medborgere, og samtidig til at få folk i det lokale samfund til at engagere sig og bruge internettet til kommunikation og information.

Det varer endnu lidt, inden kursets deltagere får oprettet deres blogs. I mellemtiden kan du følge Eduardo Avila her

Fakta

Rising Voices er en del af det anerkendte blogger-fællesskab Global Voices. Siden Rising Voices for første gang gik online i 2007 har det støttet underrepræsenterede samfunds brug af online medier.

Det sker blandt andet gennem økonomisk hjælp til konkrete projekter og ved at udvikle en række medieredskaber, som kan hjælpe bloggerne på rette vej. Global Voices og Rising Voices er nogle af de mest anerkendte blogger-fællesskaber og bliver citeret i medier som BBC, New York Times og Reuters. Desuden oversættes blogtjenesten til over 20 sprog.

Blog

En blog er en hjemmeside, som opdateres jævnligt med tekster, billeder eller video. En blog kan handle om alt fra politiske diskussioner til kageopskrifter. Men uanset emnet, så er kendetegnet ved bloggen, at den ofte er skrevet med en personlig vinkel.

IBIS i Bolivia

En del af IBIS’ arbejde i Bolivia består i at opbygge og forbedre kommunikationen i vores partnerorganisationer. Samarbejdet med Rising Voices går derfor godt i tråd med andre af IBIS’ aktiviteter på området, som for eksempel kommunikationsworkshop. Desuden kurset i digitale medier specielt, fordi det når ud til de unge i organisationerne, som det ellers kan være svært at komme i kontakt med.