Foto: Lotte Ærsøe

Af:

Bertil Suadicani

I Burkina Faso skal man være heldig for at komme i skole. Og mange ender i en skole, der er så dårlig, at det næsten kan være lige meget. IBIS’ nye uddannelsesprojekt skal hjælpe 75.000 børn til en god uddannelse.

Det er søndag formiddag. En ung mand skurer motorcykler rene for det støvlag, der naturligt opstår i et land, hvor 38 grader er normalen om foråret. Gibbi Tukmmorie ser forlegent ned i jorden, mens sæbevandet drypper fra den gule børste. Han er 17 år og tilhører den lille tredjedel af befolkningen, der har gået i skole i længere tid. På den måde har han været heldig. Men hans skole var en koranskole, hvor børnene nok lærer at læse og skrive arabisk, hvilket er godt i moskéen. Men han har ikke lært fransk, som er landets officielle sprog. Han har i det hele taget ikke lært ret meget af det, der ville hjælpe ham til et job eller lette dagligdagen.

72 procent analfabeter

Gibbi er en af få unge i Burkina Faso, der har gået regelmæssigt i skole. Men som det er tilfældet med så mange andre, har kvaliteten af uddannelsen været alt for ringe og efterladt ham uden ret mange muligheder. Foto: Bertil Suadicani

Sådan er det for alt for mange børn i Burkina Faso. Enten kommer de slet ikke i skole, eller de går i skole uden at lære det, der kan løfte dem og deres land ud af fattigdom. Af hele befolkningen er det mindre end hver fjerde, der kan læse og skrive. Derfor besluttede IBIS i 2012 at gøre det ludfattige vestafrikanske land til nyt samarbejdsland.

Fokus på koranskolerne

IBIS undersøger lige nu, hvordan børn på landets mange koranskoler bedst kan få almindelige skolefag på skemaet. Hvis børnene skal have en uddannelse, er de religiøse skoler ofte den eneste mulighed for fattige familier, der bor langt ude på landet.

”De bedste resultater kommer ved at inddrage de offentlige skolers undervisningsmaterialer i udviklingen. Forældrene i yderområderne føler sig ofte tryggere ved koranskolerne, som kulturelt ligger tættere på deres egen baggrund. Offentlige skoler kan ses som noget udefrakommende og er tit historisk forbundet med noget kristent,” siger Thomas Grotkjær Nielsen, programrådgiver i IBIS.

IBIS’ arbejde er startet på Burkina Fasos offentlige skoler, og målet her er at gøre undervisningen bedre og undgå, at børnene dropper ud. I de fattigste regioner er det kun hvert femte barn, der færdiggør sjette klasse, og over hele landet er undervisningskvaliteten i bedste fald svingende. Derfor tager IBIS kampen op ved sammen med lokale partnere at efteruddanne de ofte dårligt uddannede lærere, give kurser til skoleledere og inddrage børnenes forældre for at få dem til at prioritere børnenes uddannelse.

Nu tør hun drømme

Et pilotprojekt, som IBIS har haft sammen med Børnefonden siden 2009, har allerede skabt gode resultater og erfaringer, som det videre skal bygge på. Clotilde Kiendrebeogo fra skolen Ecole A i Kombissiri er et af de børn, der allerede har mærket, hvad det betyder at gå i en god skole. Hun har fået selvtillid, og hun tør drømme stort.

”Jeg vil gerne være arkæolog. Jeg vil kunne vise min lillebror, hvordan mennesker så ud og levede før i tiden,” siger den 10-årige pige stolt.

Hun kender ikke mange kvinder, der har gået i skole og taget en uddannelse, men det forhindrer hende ikke i at lægge store planer. Clotildes klasselærer Jules Linka og hans kolleger har særligt fokus på, at drenge og piger skal behandles ens, og at alle elever inddrages, når de arbejder i grupper. Lærerne har fået kurser i moderne undervisningsmetoder og pædagogik, og de sætter en ære i at skabe dygtige, aktive og kritiske elever med både stærk faglighed og selvtillid.

”En god uddannelse begynder med en god lærer. Derfor lægger IBIS så meget vægt på uddannelse af lærere. En god lærer gør eleverne til aktive samfundsborgere, der kender deres rettigheder, har en stemme og deltager aktivt i de demokratiske processer i deres lokalsamfund og i deres land. Det gælder især piger. På den måde er vejen til et mere retfærdigt samfund brolagt med god uddannelse,” siger Sanne Müller, der er senioruddannelsesrådgiver i IBIS.

Kommentarer

Fast actions block