Foto: Lotte Holmen

Venstres forslag til besparelser på udviklingsbistanden for 2,5 mia. kr. vil medføre den største enkeltstående nedskæring af dansk udviklingsbistand nogensinde og reducere udviklingsbistanden til det laveste niveau siden 1970’erne.  Det viser en analyse fra NGO FORUM, som er paraply for alle danske udviklingsorganisationer.

”Analysen viser med al ønskelig tydelighed, at det er helt uansvarligt at skære så meget så hurtigt. De flotte resultater dansk bistand opnår, er kun mulige fordi indsatsen netop kan tilrettelægges langsigtet og i tillid til afgivne løfter,” siger formanden for NGO FORUM, Vagn Berthelsen.

NGO FORUM vender sig kraftigt mod forslaget og opfordrer Venstre til at trække forslaget tilbage, ikke mindst fordi analysen viser, at besparelserne vil have store menneskelige konsekvenser for store grupper fattige, som i dag nyder godt af hjælpen fra Danmark. Det kan ikke forventes at Danmarks forpligtelser vil kunne overtages af andre internationale donorer.

”En så stor besparelse af dansk udviklingsbistand på en enkelt finanslov kan ikke gennemføres uden at bryde løfter og indgåede aftaler med regeringer, offentlige myndigheder og organisationer i nogle af verdens fattigste lande,” fortsætter Vagn Berthelsen, som mener, at det er helt ude af proportion, når Venstre vil lade de allerfattigste betale for de problemer finanskrisen har påført danskerne:

”Når vi diskuterer prioriteringer, skal vi huske, at de fem procent fattigste danskere stadig er rigere end de fem procent rigeste i Tanzania,” slutter Vagn Berthelsen, som også er generalsekretær i IBIS.

Kontakt: Vagn Berthelsen, vb@ibis.dk, m: 2440 8640
Læs NGO FORUMs analyse af Venstres forslag på www.ngoforum.dk