Foto: Bertil Suadicani (Alt)
Foto: Bertil Suadicani

Skattely og skattesvindel er et kæmpe samfundsproblem, ikke mindst for u-landene som hvert år snydes for 900 mia. kr på den konto. 4. november viste DR1 dokumentaren "I skattely", hvordan en stor dansk bank rådgiver om brug af skattely. Ovenikøbet forsøger banken at lukke munden på kritikere som IBIS. Læs mere her. http://politiken.dk/oekonomi/dkoekonomi/ECE2122740/eksperter-jyske-bank-....

”Det er en skandale at advokater og skatterådgivere hjælper danskere med at unddrage skat. Men dét DR afslører, er kun toppen af et gigantisk internationalt skattecirkus, der koster både Danmark, EU og udviklingslandene tusinder af milliarder kroner”, siger Lars Koch, Politikchef u-landsorganisationen IBIS, hvor han gennem mange år har arbejdet med skat som en måde at finansiere udvikling på.

Hvert år mister EU omkring 7.500 milliarder kroner i tabte skatteindtægter. U-landene mister omkring 900 milliarder i tabte skatteindtægter alene fra store selskabers skatteunddragelse. Det er betydeligt mere end de får i udviklingsbistand og kunne fx sikre finansiering af uddannelse til alle.

”Vi véd, at der er mere end 100.000 milliarder kroner gemt i skattely, vi véd at 1/3 af disse penge kommer fra udviklingslandene, og vi véd at advokater, revisorer og banker hjælper med at flytte pengene. Det enestående ved DRs Dokumentar I Skattely er, at det kommer frem i lyset, hvor nemt det er at unddrage skat og hvor velvilligt advokater og finansielle rådgivere hjælper de rigeste med at løbe fra regningen”, udtaler Lars Koch.

Muligheden for at gemme penge i anonyme selskaber i skattely er et centralt element i korruption, kriminalitet og skattefusk. Verdensbankens undersøgte i rapporten fra 2011 Puppet Masters mere end 150 store korruptionssager. Mere end 70 procent brugte anonyme skuffeselskaber, heraf en stor del fra USA og England.

Lige nu forhandler Danmark i EU to direktiver, der kan øge gennemsigtigheden og stoppe skattesvindel. I Regnskabsdirektivet kan Danmark arbejde for at sikre regnskabsaflæggelse land for land for store selskaber, så vi kan se, hvordan overskuddet bliver flyttet i skattely. I Hvidvaskningsdirektivet kan Danmark presse på for offentlighed om, hvem de egentlige ejere er af de mange skuffeselskaber.

”Det skal være slut med at skattesvindlere, kriminelle og korrupte personer kan gemme sig bag kreative selskabskonstruktioner. Gennemsigtighed er det stærkeste våben vi har mod snydere. Derfor skal Danmark gå foran i EU for at skærpe kravene til selskabers regnskaber og stille krav om at det bliver offentligt, hvem der er de egentlige ejere af selskaber. Det vil give skattemyndighederne og offentligheden i både rige og fattige lande redskaberne til at stoppe skatteflugten”, slutter Lars Koch.

Yderligere information og kommentarer:
Lars Koch, Politikchef i IBIS: lk@ibis.dk; M: 6060 5831
Hanne Selnæs, Presseansvarlig, IBIS: hs@ibis.dk; M: 6043 3332