Pigen Sata på 8 år arbejder i Soumaya minen i Mali, hvor hun hver dag står i knæhøjt mudder i 36 graders varme. - Foto: Andreas Beck/DanWatch

Julen nærmer sig, og en af de populære julegaver er mobiltelefonen. Men guldet i telefonen kan være udvundet af børnearbejdere, som knokler i guldminer i Ghana og Mali.

Smerter i ryggen af at bære på tunge læs, ondt i brystet af at indånde dampe fra kviksølv og den konstante fare for, at de skrøbelige mineskakter vil styrte sammen. Det er virkeligheden for titusindvis af børn helt ned til seks år, som ifølge en ny rapport fra DanWatch arbejder i guldminer i Ghana og Mali i stedet for at gå i skole.

En del af guldet ender i elektronik som mobiltelefoner og computere, og som forbruger kan man ikke vide sig sikker. Ifølge rapporten ved ingen af de fem største mobilproducenter, Samsung, Research in Motion(BlackBerry), Nokia, Apple og HTC, hvor deres guld kommer fra. Og det går ud over børnene:

”Det er virksomhedernes ansvar at sikre, at vi forbrugere ikke køber produkter med børnearbejde i. De skal kræve af deres underleverandører, at der er styr på produktionen. Og så skal vi som forbrugere være bedre til at stille krav til de virksomheder, vi køber produkter af,” siger Anne Margrethe Hefting, kampagnekoordinator på IBIS, som har startet kampagnen ’STOP børnearbejde i mobilen’ for at sætte fokus på de mange børn, som knokler i guldminer i fattige lande i stedet for at gå i skole.

Hjælp med at stoppe børnearbejde

Alle, der køber smartphones, kan også være med til at kræve mobiltelefoner uden brug af børnearbejde. Det gør man ved at gå ind på renmobil.nu og skrive under. IBIS afleverer alle underskrifterne til mobilproducenterne, så vi sammen kan råbe dem op.

”Jo flere, der skriver under, desto mere er virksomhederne tvunget til at lytte. Det er afgørende, at vi som forbrugere gør klart for mobilproducenterne, at vi vil have mobiler uden børnearbejde. Så længe vi ikke stiller krav, vil virksomhederne blive ved med at producere på den billigste måde,” siger Anne Margrethe Hefting fra IBIS, som arbejder for at alle børn kommer i en god skole i stedet for at arbejde.

Og det kan lade sig gøre at producere mobiltelefoner på en ansvarlig måde Det hollandske firma Fairphone arbejder lige nu på at producere en fairtradecertificeret smartphone, som skulle ligge klar i slutningen af december.

IBIS kampagnen ’STOP børnearbejde i mobilen’ sætter spot på børnearbejde i guldindustrien. Gå ind på www.renmobil.nu og skriv under eller send ’guld + fulde navn’ til 1414 og vær med til at kræve, at elektronikvirksomhederne stopper børnearbejde.

Kontakt: IBIS:

Anne Margrethe Hefting, CSR-ansvarlig hos IBIS og kampagnekoordinator på ‘Stop børnearbejde - Skolen er det bedste sted at arbejde’, T: 35 20 05 44, M: 22 22 90 68, E: amh@ibis.dk