Global gennemsigtighed og udveksling af skatteinformationer på tværs af grænser er nødvendig for at komme verdens mange skattely til livs. 7.600 milliarder dollars er i skattely. Milliarder og atter milliarder af dollars mangler med andre ord i skatteindtægter i de fattigste lande i verden.

Søndag aften kl. 20 afslørede DR Dokumentar, hvordan millioner af kroner stadig gemmes i skattely verden over. DR Dokumentar har fået adgang til et globalt læk af en enorm mængde data. Dokumenterne stammer fra et selskab i Panama, der hjælper rigmænd, sportsfolk og kriminelle med at gemme penge gennem skattelykonstruktioner i et af verdens mest lukkede skattely.

Send brev til Lars Løkke: Sæt en stopper for skattely

I dokumenterne findes hundredvis af danskere og danske selskaber. De benytter lokale stråmænd til på papiret at stå i spidsen for et selskab, en fond eller en trust. Men den reelle ejer af selskabet, hvis navn for eksempel de danske skattemyndigheder ikke har adgang til, har stadig den egentlige magt over midlerne.

Brug af skattely efterlader budgethuller

Oxfam og IBIS har tidligere dokumenteret, hvordan 7.600 milliarder dollars i er gemt skattely verden over. 30 procent af de rigeste afrikaneres formue, cirka 500 milliarder dollars, er blandt andet gemt af vejen i udlandet. Det betyder 14 milliarder dollars i manglende skatteintægter i Afrika om året.

LÆS OGSÅ: Den globale ulighed er løbet løbsk

Skatteunddragelse efterlader med andre ord store huller i de offentlige budgetter og forhindrer de enkelte lande i at få de nødvendige skatteindtægter, der kan gøre underværker for at udrydde fattigdom og sikre en lige adgang til skolegang og uddannelse for alle.

Penge i skattely går fra skolebørn

”Det er rystende at se velrenommerede danske og udenlandske banker hjælpe med, at der bliver skjult formuer i skattely, særligt når det også rammer udviklingslandene, hvor skatteindtægter er nødvendige for at få børn i skole og for at få skabt vækst og udvikling. Hver gang, der er én, der gemmer penge i skattely, er der en skole, der ikke bliver bygget og et barn, der ikke får en uddannelse,” siger Lars Koch, der er international chef i IBIS.

IBIS kræver politisk handling nu. Det er nødvendigt – og det er muligt.

”Vi er nødt til at sætte en stopper for skattely. Vi kræver gennemsigtighed i hvem, der ejer selskaberne – og vi kræver offentligt tilgængelige regnskaber. Der skal være en automatisk udveksling af skatteinformationer mellem landene – og særligt skal det sikres, at udviklingslandene har adgang til de informationer. Skattely skal sortlistes. Hvis EU, USA og andre rige lande boykotter de lande, der gør det muligt med skattely og som ikke vil samarbejde, kan vi sparke dørene ind til skattelyene i morgen. Det er udelukkende et spørgsmål om politisk vilje og folkeligt pres,” siger Lars Koch.

Kontakt og yderligere information

For yderligere spørgsmål og informationer, kontakt Lars Koch, international chef hos IBIS, på tlf. 6060 5831 eller lk@ibis.dk. Find ham også på www.twitter.com/LarsKoch