Foto: Malene Aadal Bo

Af:

Marie Braad Carstens

Mandag blev helt særlig for indskolingseleverne på Stavnsholtskolen i Farum. De fik besøg af Oxfam IBIS’ LæseKaravane, som med historier, lege og billeder tog børnene med på en virtuel rejse til Jordan.

Et gys går gennem forsamlingen af elever, da et mægtigt lyn flænser den kulsorte ørkennattehimmel på lærredet i den mørklagte gymnastiksal. Så voldsomme ser lyn ud, når man ser dem fra en klippeafsats i Jordans ørken Wadi Rum. Et syn som Hamad og hans familie er vant til, men som var ganske nyt for LæseKaravanens oplægsholdere fra Vallekilde Højskole. Og – må de indrømme da de bliver spurgt – de var ærligt talt lidt bange.

Oxfam IBIS’ og Vallekilde Højskoles LæseKaravane er netop nu på vej rundt i Danmark for at give danske skolebørn en helt særlig indsigt i hverdagen og livet for børn i Jordan – børn som eleverne har læst om i årets undervisningsmateriale fra Oxfam IBIS. Stavnsholtskolen i Farum er LæseKaravanens allerførste stop, og 130 elever har samlet sig for at høre med.

“Hvordan kan man leve i ørkenen,” spørger en nysgerrig elev, og betragter tænksomt billedet af det golde, rødlige landskab. Oplægsholderne forklarer, at det kan man hvis man, som den beduin-familie de besøgte, passer på hinanden og har masser af vand med.
Oplægsholderne rejser i deres fortælling videre fra Wadi Rum-ørkenen og ind til hovedstaden Amman, hvor Shahed og hendes familie lever i velstand. Eleverne måber ved billederne af rigt udsmykkede gemakker, privatchaufføren, som hver dag kører Shahed i skole, og de overdådige kulinariske anretninger. En elev kan ikke lade være med at undre sig over den skarpe kontrast mellem beduin-familien i ørkenen og overklasse-familien i Amman.
”Hvorfor er Shaheds familie så rig?” spørger han, og får at vide, at Shaheds forældre er både veluddannede og har højtlønnede jobs. Eleverne hvisker eftertænksomt ved dén forklaring. Kort efter betragter de åndeløst videomontagen af jordanske landskaber, markeder og indbyggere, og kaster sig straks efter ud i at lære at slå ”Sten, saks, papir” på arabisk under instruktion fra oplægsholderne.

Men det er den særlige hilsen fra børnene fra LæseRaketten, som oplægsholderne besøgte i Jordan, og som eleverne kender fra deres arbejde med undervisningsmaterialet, der virkelig tager kegler. Videoen fremkalder et stort bifald fra alle i salen, og eleverne ler henrykte over de velkendte ansigter, som pludselig taler direkte til dem. Oplægsholderne smiler også.

”Det er helt fantastisk at være her i dag og fortælle børnene om det, vi har set og lært i Jordan. Det er en tur, som har betydet utroligt meget for os, og det føles som en vigtig opgave inspirere og engagere børnene på denne her måde,” siger Valdemar Rasmussen, som er blandt oplægsholderne, der til daglig er elever på Vallekilde Højskole.

Bagefter kommer flere af børnene op for at høre mere. De er enige om, at det har været en stor oplevelse.
”Jeg synes det var sjovt at høre om Jordan, og at se de børn, vi har læst om i LæseRaketten,” siger Nora fra 2.B. ”De er jo ret meget ligesom os. De kan også lide at spille PlayStation og spise pizza,” tilføjer klassekammeraten Ditte. Pigerne vender sig med et grin om mod hinanden, og rækker hver en knyttet næve frem. ”Og så har vi lært at spille ”Sten, saks, papir” på arabisk. Man siger ”Hajar, waraqah, meqas!”

LæseKaravanen drager nu videre rundt i Danmark for at fortælle om livet for børn i Jordan.

Fakta

  • LæseKaravanen er et samarbejde mellem Vallekilde Højskole og Oxfam IBIS, og er en del af årets undervisningsmateriale, som desuden består af LæseRaketten og et stort online undervisningsmateriale.
  • Det er 12. gang, at Oxfam IBIS arrangerer LæseKaravane, men første gang, at Karavanen har været i et land i Mellemøsten.
  • Se mere på www.heleverdeniskole.dk

Kommentarer

Fast actions block