Foto: Lotte Ærsøe og Julie Andersen Schou

Kan man virkelig nå at lære noget seriøst på et sprogkursus over fire aftener – drevet af frivillige? Det bliver et rungende ja, hvis du spørger to af årets deltagere på Oxfam IBIS’ spanskskole i København

Birthe Lundgaard Solevad, kursist:

”Det har virkelig været en appetitvækker for mig”

”Jeg blev først interesseret i Spanskskolen, fordi jeg syntes, det lød som et godt koncept; en blanding af spanskundervisning, kultur og oplæg. Det ville jeg gerne med til. Jeg kender ikke så meget til Latinamerika, men jeg har været på ferie i Cuba, og engang har jeg haft noget arbejde i Caribien. Men jeg er fascineret af litteraturen, musikken, revolutionerne og mentaliteten med at gå op på barrikaderne. Man er jo hæmmet, hvis man ikke kan sproget, så jeg synes, det har været dejligt at lære noget, hvis jeg nu vil afsted igen en dag. De frivillige er helt vildt engagerede og dygtige. Det er et meget fint koncept. Jeg regnede jo ikke med, at jeg kunne nå at lære spansk i løbet af fire gange, men kurset har virkelig været en appetitvækker for mig, og det har givet mit smag for at gå videre med det spanske. Det har været helt fantastisk! Jeg melder mig helt sikkert til igen.”

 

Gunhild Damgaard, kursist:

”Der burde være en folkevandring her til Spanskskolen”

”Efter længere tids sygdom havde jeg lyst til at sætte gang i hjernen igen. Jeg havde engang en spansk kæreste, og nu har jeg også planer om at skulle tilbage til landet. Så skulle jeg lære et sprog, skulle det være spansk. Jeg synes, undervisningen har været rigtig fin: Det er tilbagelænet og let at komme ind i, men på en seriøs måde. De frivillige er velforberedte og holder en god rød tråd i undervisningen, samtidig med at der er en rigtig god stemning på holdet. Nu føler jeg mig klar til at gå videre med det selv, så når undervisningen stopper, vil jeg fortsætte med at lære sproget gennem bøger og apps. Jeg føler mig privilegeret, fordi jeg har fået denne mulighed for at være med – der burde være en hel folkevandring hertil hver gang!”

 

Lærke Futtrup Jensen, frivillig lærer i Spanskskolen:

”En god blanding af social hygge og vigtige kompetencer”

”Jeg begyndte som underviser på Spanskskolen, fordi jeg håbede på, at det ville give mig god erfaring og brugbare kompetencer, som jeg kunne tage med videre i mit arbejdsliv. Desuden håbede jeg på at møde en masse engagerede mennesker, som allesammen var klar på at lære spansk, hvilket bestemt også har været tilfældet. I Spanskskolen er undervisningen delt op i tre niveauer, og det fungerer godt – både for os undervisere og for kursisterne. Inddelingen er ikke fast, så vores elever kan rykke op og ned i niveau, alt efter præference. Det fungerer også fint, at der er flere uger mellem hver undervisningsgang. På den måde får eleverne mere tid til at øve sig, og det er samtidig nemmere at få til at passe ind i vores alle sammens kalendere. Det bedste ved at være underviser i Spanskskolen er at møde kursisterne. Som undervisere møder vi alt fra gymnasieelever til pensionister på holdene, og det er interessant at høre om deres historier og forskellige indgangsvinkler på den spansktalende verden. Det er også hyggeligt at være en del af undervisergruppen, hvor vi mødes og udveksler erfaringer, historier og input med hinanden.”

Kommentarer

Fast actions block