Forside / Nyheder / Derfor bringer vi Özlem Cekics historie i LæseRaketten
Artikel

Derfor bringer vi Özlem Cekics historie i LæseRaketten

09.01.2018

Af Mie Roesdahl, generalsekretær, Oxfam Danmark

ozlem-cekic-portaet-foto-rebecca-epstein-680x453.jpg

Oxfam Danmark er på ingen måde fortaler for omskæring af drenge. Men vi vil gerne give børn mulighed for at tale om emner, der er en del af deres virkelighed

Lige nu raser debatten om Oxfam Danmarks læsebog LæseRaketten i de danske medier. Grunden er, at der i år er en skønlitterær novelle af Özlem Cekic med i bogen - og denne novelle handler om omskæring af drenge.

LæseRaketten er en del af det undervisningsmateriale om globale emner, som Oxfam Danmark hvert år udgiver, og som i år når ud til omkring danske 175.000 skolebørn. Formålet er at præsentere børnene for, hvordan børn lever i andre lande og give dem lyst til at lære om ting, der umiddelbart er fremmede for deres egen hverdag – men som alligevel er en del af den.

Den omdiskuterede novelle handler om omskæring af et nyfødt drengebarn. Eller faktisk handler den om drengens storesøster, der glæder sig til sin lillebrors omskæringsfest, men oplever at skulle forsvare sin families tradition for at omskære drengebørn over for veninderne i skolen. Veninderne vil ikke med til festen, fordi de kommer fra familier, hvor man ikke omskærer drengebørn. Hvor forældrene synes, det er en unødvendig og forkert ting at gøre.

De forskellige værdier og traditioner skaber i første omgang uvenskab mellem pigerne, men til sidst bliver de enige om, at man sagtens kan være veninder, selv om man er forskellige.

For os og for Özlem Cekic er det afgørende at lære danske børn så meget om andre menneskers hverdag, kultur og traditioner som overhovedet muligt – og at vise, at mennesker med forskellige traditioner og ritualer på mange måder er ligesom os selv. Novellen viser, at det er urimeligt og sårende, at man tager afstand fra børn på grund af deres familietraditioner.

Den accept og forståelse, som veninderne i historien når frem til, er i virkeligheden det, vi arbejder for, når vi år efter år tilbyder skolebørn indsigt i livet, som det former sig i Burkina Faso, Ghana, Guatemala eller Jordan. Vi håber og tror, at viden og indsigt er fundamentet for tolerance og respekt, og at vi på den måde giver danske børn de allerbedste forudsætninger for at leve i en globaliseret verden – og være medborgere, der har forståelse, indsigt og respekt for hinanden.

Hverken for eller imod

Omskæring af drenge er en praksis, der ikke er ulovlig i Danmark, og som menneskerettighederne ikke giver et entydigt svar på, fordi forskellige rettigheder skal afvejes i forhold til hinanden.

Flere kritikere opfatter novellen som at, at vi støtter omskæring af drenge. Men der optræder både personer, der ser det som en naturlig ting - og personer, som ikke gør. På den måde illustrerer vi, at der er forskellige synspunkter, og at det er vigtigt at forstå forskellighederne. Vi taler altså hverken for eller imod omskæring.

Kritikken går desuden på, at det ikke er noget, danske skolebørn skal lære om. Vi mener, at vi har en opgave både i Danmark og i resten af verden, der går ud på at hjælpe lærere til at sikre, at fordomme modvirkes, og at der skabes forståelse for forskelligheder blandt børn og unge. Det er vigtigt at kunne tale om tingene og skabe forståelse for hinanden som mennesker frem for at skabe polarisering og fjendskab. Dette er en del af den brede dannelsestilgang, som den danske folkeskole også står for.

Se hele Læseraketten hvor historien om Ayse er bragt

Stemmer i debatten