Foto: William Vest-Lillesøe
Foto: William Vest-Lillesøe

Af:

William Vest-Lillesøe

I Sydsudan lever over 1,6 millioner mennesker som flygtninge i deres eget land. Skolegang giver de traumatiserede børn et fast holdepunkt i livet og mulighed for at ruste sig til en bedre fremtid på trods af usikkerheden.

For Rhoda står flugten i dag som et sløret minde, en række uudslettelige indtryk: lyden af skud og lugten af krudt, synet af blod og døde kroppe. Angrebet kom pludseligt, og hele landsbyen flygtede.

Rhoda var kun seks år, så hendes mor greb hende i sine arme og løb ud i bushen. Familien efterlod alt, hvad de ejede. Gennem tre måneder sneg de sig frem, ofte om natten, fra deres landsby i staten Jonglei mod hovedstaden Juba.

Rhoda er i dag ni år og har efterhånden vænnet sig til hovedstadens larm og tempo. Familien er, sammen med mange andre flygtninge fra deres område, flyttet til bydelen Lologo ved Nilens bred. De bor hos en onkel, og Rhoda har fået nye venner.

Men tilværelsen i Juba startede ikke nemt. De eksisterende beboere og ejerne af jorden var ikke glade for de mange flygtninge, og det medførte spændinger og voldelige sammenstød.

Skolen er kernen

Da Rhoda og de andre flygtningebørn først kom til Lologo, var der intet at lave. De voksne skændtes med naboerne, og børnene var alene med deres mareridt.

”Jeg drømte om flugten og lyden af skud, og så vågnede jeg midt om natten og rystede som dengang,” fortæller hun.

I dag går Rhoda i skole lige om hjørnet. Klasseværelset er lavet af bambus, og de små børn står udenfor og glor ind gennem sprækkerne. Det er Oxfam IBIS, der har bygget skolen.

Flygtningebørn skal i skole nu: Skriv under!

Lærere er blevet ansat og trænet i bedre undervisningsmetoder, og de har lært at håndtere de særlige psykosociale problemer, der uundgåeligt følger med krig og flugt.

Daniel Herjok er en af lærerne. Han er også flygtet fra Jonglei under borgerkrigen. Skolen har givet Daniel et job, og den har givet børnene et formål med livet midt i al usikkerheden.

”Skolen er blevet kernen i børnenes hverdag, og det har hjulpet familierne med at genopbygge deres liv. Børn, der tidligere var både bange og stigmatiserede, har fået en vis normalitet i tilværelsen,” forklarer Daniel Herjok.

Integration gennem venskab

Tidligere på året stilnede Sydsudans borgerkrig af, da politikerne fra de to store grupper nuere og dinka atter begyndte at samarbejde. Men freden er skrøbelig, og så sent som i juli var der voldsomme skyderier i Juba med flere hundrede dræbte.

Mange internt fordrevne ved ikke, om de har et hjem at vende tilbage til. Deres ejendom kan være brændt ned eller overtaget af familier fra rivaliserende grupper.

De mange flygtninge udgør tilsammen et kompliceret puslespil: I Lologo, hvor Rhoda nu bor, blev mange nuere drevet fra deres hjem og bor nu i lejre lige om hjørnet. Fra de tætpakkede lejre kan nogle af dem endda se deres huse, der nu er overtaget af dinkaflygtninge fra blandt andet Rhodas hjemegn.

Flygtningebørn har brug for din hjælp her og nu. Uddannelse kan ikke vente.

Hvordan nuernes eventuelle tilbagevenden til Lologo vil gå for sig, står hen i det uvisse. I første omgang handler det om at skabe fred og udvikling blandt de eksisterende beboere. Og det hjælper skolen med til.

”I skoleklasserne blandes flygtningebørnene med børn fra lokale familier, og det har virkelig hjulpet integrationen. Før var der ikke andet end konflikter, men børnenes venskaber i skolen har været med til at gøre livet her langt mere fredeligt,” fortæller Daniel Herjok.

For Rhoda ligner hverdagen de fleste andre skolebørns: Hun laver lektier, hjælper til i hjemmet og leger stikbold med sine nye venner. Og drømmene om krig og flugt er skiftet ud med drømmen om en dag at få et arbejde på sit helt eget kontor.

Flygtninge i Sydsudan

PÅ FLUGT: Mere end 2,5 millioner sydsudanesere er blevet tvunget til at forlade deres hjem, siden konflikten brød ud i december 2013. I juni i år anslog Oxfam, at der var mere end 1,6 millioner internt fordrevne i landet, og mere end 830.000 var flygtet til nabolandene.

LUKKEDE SKOLER: Hver tredje skole i Sydsudan er blevet ødelagt, beskadiget, besat eller lukket under konflikten. Det har påvirket mere end 900.000 skolebørns liv – 350.000 af dem kan slet ikke komme i skole på grund af konflikten.

BARSKE ODDS: En ung pige i Sydsudan har tre gange større sandsynlighed for at dø i barselssengen end for at gøre sin grundskoleuddannelse færdig.

SÅDAN HJÆLPER VI: Oxfam IBIS har arbejdet med uddannelse i krisesituationer i Sydsudan siden 2013. Vi har uddannet lærere og sørget for undervisningsmateriale og bygninger eller telte. Alene i Juba har vi på den måde hjulpet 4.211 elever til at komme i skole.

 

Kommentarer

Fast actions block