En skole i Burkina Faso i Vestafrika, hvor engagerede elever følger med i undervisningen. Burkina Faso er et af verdens fattigste lande med tårnhøj analfabetisme. - Foto: Connie Dupont

Af:

Rasmus Handberg Baunegaard Nielsen

Burkina Faso er et af verdens fattigste lande, og det er en konstant kamp at finde penge til at give børnene en ordentlig skolegang. Så hvis penge, der er øremærket uddannelse, forsvinder, skal der råbes vagt i gevær. For eksempel når det viser sig, at over 1000 bestilte og betalte kladdehæfter aldrig er dukket op.

Medarbejdere fra alle IBIS' samarbejdslande var forleden samlet på kontoret i København. Her blev erfaringer og idéer delt på livet løs, og indimellem blev der også plads til fortællinger om de helt konkrete resultater af IBIS’ arbejde i landene i Latinamerika og Afrika. En af historierne blev fortalt af IBIS’ uddannelsesrådgiver i Burkina Faso i Vestafrika, Hadissa Ouedraogo.
I Burkina Faso arbejder IBIS sammen med Børnefonden for at skabe god uddannelse til landets børn og unge og generelt bekæmpe landets tårnhøje analfabetisme. Et lille men nok så vigtigt element i dette arbejde er kladdehæfter.

”Mange kommuner synes ikke, at de har budget til at gøre skolerne og undervisningen bedre. Derfor er det ekstra vigtigt, at de penge, som kommer til lokalområderne fra landets undervisningsministerium, bliver brugt, som de skal. Desværre er det langt fra sikkert,” siger Hadissa Ouedraogo.

En vigtig del af IBIS' og Børnefondens arbejde er derfor at skabe grupper af lokale mænd og kvinder, som kan gå kommunernes budgetter efter i sømmene og holde øje med, hvordan uddannelsespengene bliver brugt.

”Vores folk i byen Doulougou opdagede på den måde, at 1.100 kladdehæfter, som var bestilt og betalt, aldrig var nået frem til eleverne. De gik til borgmesteren, som fik fat i leverandøren. De fik både en undskyldning, og kort tid efter dukkede de forsvundne kladdehæfter op,” fortæller Hadissa Ouedraogo.

Udfordringerne forsvinder ikke af sig selv

Historien om kladdehæfterne fik smilene frem på Vesterbrogade, men den er såmænd alvorlig nok.
”Kladdehæfter er måske en mindre ting omend vigtige nok for de eleverne, der mangler dem. Men sagen er, at penge generelt ikke skal have mulighed for at forsvinde. Mange steder er der meget lidt viden om budgetter - også blandt politikerne - og ofte bogføres det ikke, hvad pengene bruges til. Det gør det meget svært at finde ud af, hvor penge bliver af - og svært for borgerne at være med til at diskutere, hvordan de bruges bedst. Derfor bliver det en stor succes at spore og tilvejebringe 1.100 kladdehæfter,” siger Hadissa Ouedraogo.

IBIS i Burkina Faso

I 2013 besluttede IBIS at gøre Burkina Faso til nyt samarbejdsland.
1. april 2014 tog vi så for alvor hul på arbejdet med lanceringen af et uddannelsesprojekt, som er rettet mod 75.000 børn i to af landets fattigste provinser.

Det sker i samarbejde med Børnefonden og vil på klassisk IBIS vis fokusere på at uddanne og efteruddanne lærere, engagere og styrke forældre og lokalsamfund til at bakke op om børnenes skolegang og på at få lokale og nationale myndigheder til at prioritere kvalitetsuddannelse. Og så er der oprettet lokale grupper, der skal følge kommunernes uddannelsesbudgetter og holde øje med, at pengene bruges som aftalt.

Sådan arbejder de 21 kommunale grupper i projektet

I hver kommunale arbejdsgruppe er der 12 medlemmer. Deres arbejde foregår på tre planer.
  • Regeringsniveau: Får overblik over, hvor mange penge undervisningsministeriet overfører til den enkelte kommune.
  • Kommunalt niveau: Kontrollerer, hvor mange penge den enkelte kommune har modtaget og får indsigt i, hvordan kommunen agter at bruge pengene.
  • Skoleniveau: Undersøger, om skolerne har modtaget de lovede penge, og om de er brugt til det, de skal.

Kommentarer

Fast actions block