Forside / Nyheder / Gode lærere redder verden
Artikel

Gode lærere redder verden

05.10.2016

Af Annelie Abildgaard, kommunikationschef i Oxfam Danmark, og Dorte Lange, næstformand i Danmarks Lærerforening

samsoegades-skole680x453.jpg
Foto : Samsøgadeskole

Det er fremragende lærere, der skal redde kloden og sikre demokrati – men det kræver seriøs politisk opbakning.

I dag, 5. oktober, er det FN’s internationale Lærerens Dag. Dagen, hvor lærere i hele verden anerkendes for den store forskel, de gør hver eneste dag.

Sidste år vedtog FN 17 ambitiøse verdensmål, der skal udrydde fattigdom og redde klimaet. Mål nummer 4 sætter kvalitetsuddannelse til alle på dagsordenen. Og netop det mål er en stærk drivkraft og en forudsætning for at nå de 16 øvrige verdensmål, så vi sammen kan rykke os ud af fattigdommen og væk fra klimaafgrunden. Det gælder både her i Danmark og ude i resten af verden.

Danmarks Lærerforening og udviklingsorganisationen Oxfam Danmark er igen i år gået sammen for at markere den internationale Lærerens Dag, der i år har temaet ”Valuing teachers, improving their status”. Dagen sætter fokus på det uvurderlige arbejde, som lærere over hele verden udfører – og som ikke kun løfter den enkelte elev, men også bidrager til samfundsudviklingen og udbredelsen af demokrati. Ude såvel som hjemme. Prøv at tænke tilbage. Du har helt sikkert også haft en eller flere lærere, der gjorde en verden til forskel for dig. Som inspirerede dig, rykkede dig, skubbede dig fremad. Sådanne lærere har alle børn i hele verden krav på og ret til. Det gælder børnene i Slagelse og dem i Sydsudan. Alle har ret til kvalitetsuddannelse.

Derfor giver det absolut ingen mening, at lærerjobbet i stigende grad mister status. Lærerens status må ikke undermineres. Bliver den det, bliver det umuligt at skabe udvikling, vækst og demokrati. Både for den enkelte og for samfundet. Uden kvalificerede lærere, der kan og har mulighed for at være fyrtårne for eleverne, bliver der ingen vækst og udvikling.

Også i det danske samfund oplever vi i stigende grad, at lærerens status er udfordret. Besparelser og reformer har sat lærerens rolle under stigende pres, og det udfordrer vores egen evne til at indfri vores mål om kvalitetsuddannelse for alle børn. Lærere i Danmark er lige så centrale for vores samfunds udvikling og for demokratiseringen af vores elever, som lærere er i resten af verden.

Selv om tallet heldigvis falder, er der hele 61 millioner børn verden over, der ikke går i skole. Det i sig selv er et kæmpe problem for udviklingen og for bestræbelserne på at få udjævnet den galoperende, globale ulighed. Et lige så stort problem er det imidlertid, at målet om kvalitetsuddannelse – båret af veluddannede og kompetente lærere – ikke kan nås mange steder, blandt andet fordi en række lande skærer i den udviklingsbistand, der er målrettet uddannelse.

Der er brug for, at vi holder fokus på verdensmål nummer 4 om kvalitetsuddannelse for alle – og at vi holder de ansvarlige politikere i Danmark såvel som i resten af verden fast på, at dette mål SKAL indfries inden 2030.

Derfor er Lærerens Dag vigtig at markere – også i Danmark. Det skal markeres, hvor vigtig en person, læreren er, og hvor vigtig en funktion, læreren har – både for den enkelte elev og for samfundsudviklingen. Det er en international og national påskønnelse af den absolut vigtige ressource, læreren er, og samtidig et globalt opråb om at prioritere uddannelsen af lærere af høj faglig kvalitet.

Så husk gerne at anerkende en lærer i dag. Fortæl dem, at de er vigtige, at de gør en kæmpe forskel. Og fortæl politikerne, at de skal bakke lærerne op og give dem det rum og de redskaber, der skal til, for at de kan udfylde deres vigtige rolle.

Glædelig Lærerens Dag!