Af:

Oliver Asbjørn Fick

Med den såkaldte 'BEPS' proces (Base Erosion and Profit Shifting), tager OECD et vigtigt skridt i kampen mod internationalt skattesnyd, men særligt udviklingslandenes problemer bliver overset og nogen egentlig reform kan man ikke tale om.

Udviklingslandenes er særligt hårdt ramt af skatteunddragelse og taber ifølge FN over 650 milliarder kroner i skatteindtægter hvert år på grund af aggressiv skatteplanlægning og skattesnyd fra multinationale selskabers side.

Det er enorme summer i nogle af verdens fattigste lande, som har hårdt brug for pengene til at bekæmpe fattigdom og skabe udvikling.

De centrale problemer i OECD BEPS 15-punkts plan er:

  • BEPS sikrer ikke, at multinationale selskaber betaler skat i de lande, hvor de rent faktisk har aktiviteter og skaber værdi.
  • BEPS tager ikke kampen op mod brug af skattely. En stor fejl når bare SwissLeaks-skandalen viste, at 180 milliarder euro blev skjult i en enkelt bank i Schweitz fra 2006-07.
  • BEPS giver ikke værktøjer til at stoppe kapløbet om at tildele generøse skattefordele til multinationale selskaber.
  • BEPS har ikke prioriteret særlige problemstillinger for udviklingslande, som for eksempel skattesnyd ved udvinding af olie og mineraler.
  • BEPS kræver ikke, at multinationale selskaber skal offentliggøre deres informationer som blandt andet viser hvor mange ansatte de har, samlet profit, deres aktiver og skattebetaling i hvert enkelt land.

 

Det er et stort problem, at to tredjedele af verdens lande slet ikke har deltaget i forhandlingerne om BEPS handlingsplanen, og at selskabernes informationer om skat ikke bliver offentligt tilgængelig. Dermed forsætter medier og befolkninger og en række udviklingslande med at være afhængige af whistleblowers som fra LuxLeaks og SwissLeaks.

Læs analysen:

I Base Erosion and Profit Shifting (BEPS) glemmer OECD de fattigste lande

Kommentarer

Fast actions block