Forside / Nyheder / 8. marts blev studerendes ilddåb i politisk aktivisme
Artikel

8. marts blev studerendes ilddåb i politisk aktivisme

13.03.2017

Af Malene Aadal Bo

En gruppe lærer- og pædagogstuderende fra UCC i København fik 8. marts deres ilddåb udi politisk aktivisme, da de havde overvældende success med at få deres medstuderende til at diskutere ulighed og ligestilling i verden.
En gruppe lærer- og pædagogstuderende fra UCC i København fik 8. marts deres ilddåb udi politisk aktivisme, da de havde overvældende success med at få deres medstuderende til at diskutere ulighed og ligestilling i verden.
Foto : Malene Aadal Bo

I onsdags var prisen på en helt almindelig kop kaffe sat op med 17 procent for de mandlige studerende på UCC i København. En gimmick, der var tænkt til at sætte ulighed og ligestilling på dagsordenen i anledning af kvindernes internationale kampdag, men som samtidig blev en gruppe studerendes uventede ilddåb udi politisk aktivisme.

”Folk er blevet helt vildt vrede,” siger Isabella Green, der er lærerstuderende på UCC i København. Hun ser en smule overvældet ud, da hun beskriver, hvordan plakater er blevet revet ned og ødelagt, og at debattråden på pædagogernes Facebookside nu rummer mere end 200 kommentarer – en meget stor del af dem kritik af den måde, Isabella og hendes projektgruppe har forsøgt at skabe opmærksomhed om den fortsatte globale ulighed mellem mænd og kvinder.

Ikke så meget quizzerne og forhindringsløbet med forskellige forhindringer for mænd og kvinder (opvask til kvinderne, fordi de stadig laver langt det meste omsorgsarbejde, og armbøjninger til mænd, fordi der stadig kun er værnepligt for mænd). Men de differentierede priser på kaffen udregnet efter løngabet mellem danske mænd og kvinder og plakaterne, der understreger hvordan kvinder stadig er forfordelt med hensyn til løn, politisk indflydelse og ledelse, har vækket debatlysten hos de studerende.

De er jo rollemodeller

”Man kan vel nærmest kalde det en ilddåb ud i aktivisme,” siger Jonathan Bunch, der er frivilligkoordinator hos Oxfam Danmark og har fulgt gruppens arbejde, siden Oxfam Danmark tidligere på året blev inviteret til at være partner på gruppens projekt.
Konkret har Jonathan Bunch arbejdet med de studerende for at sætte fokus på ekstrem ulighed gennem events om ligestilling.

”Oxfam Danmark opfatter lærere som helt centrale i arbejdet for at skabe en bedre verden. Lærere og pædagoger ikke alene formidler det faglige men er også i høj grad rollemodeller, der kan forme en hel generations opfattelse af normer og værdier. Derfor sagde vi selvfølgelig ja, da vi fik muligheden for at hjælpe med at sætte et så vigtigt emne som ligestilling på dagsordenen også hos danske studerende,” siger Jonathan Bunch.

For projektgruppen var målet med dagen både at sætte fokus på verdens ulighed, men også at gøre det på en måde, som gav deres medstuderende lyst til at involvere sig i debatten. Derfor valgte de den danske dagsorden og bragte uligheden helt ind i de studerendes hverdag.

En af kritikerne var Frederik Frø Hansen, som er pædagogstuderende. ”Jeg vil meget gerne diskutere ligestilling og ulighed, men lad os da tage udgangspunkt der, hvor problemerne faktisk er. Det er helt skævt at lade det handle om lærer- og pædagogstuderende – nogle af de mest humanistiske fag, hvor kønsforskellene er allermindst,” siger han.

Det fik da folk til at diskutere ligestilling

Projektgruppens medlemmer er glade for, at det faktisk lykkedes at skabe opmærksomhed og debat. Det at folk blev så vrede har blandt andet gjort, at en af de andre klasser har taget en hel time ud af undervisningen og brugt den til at diskutere lovligheden af differentierede kaffepriser, men også ulighed og ligestilling mere bredt.

For Isabella Green har det på en gang været en ubehagelig oplevelser at være genstand for så meget modstand. Men samtidig har det været inspirerende for hende at opleve, at det faktisk kan lade sig gøre at få folk til at gå op i noget, som man også selv finder vigtigt.

”For Oxfam Danmark var hovedformålet at komme lidt tættere på landets lærer- og pædagogstuderende og finde muligheder for nye måder at arbejde sammen på. Og så er det jo altid spændende, hvis man har motiveret nogle unge til at forsøge sig som aktivister og kaste sig ud i at stå på mål for en politisk sag,” siger Jonathan Bunch.